Pages

Labels

Friday, December 18, 2009

Khemah Ibadat SK Relong

Masih lagi bercerita berkenaan dengan Khemah Ibadat sambungan daripada post saya yang sebelum ini...

Sedang saya duduk bersandar di dinding masjid selepas selesai mendenngar bacaan budak2 ni, datang adik saya yang menjadi fasi dalam khemah ibadat kali ini.. ingatkan nak apa, rupanya meminta untuk menyampaikan ceramah pada keesokan paginye.. huh.. ceramah apa plak ni..?? rasenye pihak sekolah dah ketandusan idea mencari penceramah jadinya saya lah menjadi mangsanye... " ceramah motivasi ye." kate adik saya.. ikut deme la.. (tu maknanye setuju la tu).

Balik dari masjid dah lewat.. hampir jam 11 malam bercampur pening kepala lagi dengan karenah budak2 di masjid tadi.. fuuh.. sabar je la wei... nasib baik sedare mare je.. hehe... tapi tak puas hati gak, mana mahasiswa2 dan belia2 kampung yang yang cemerlang sangat tu.. sume sibuk nak kahwin kot.. tak pe la.. biar yang bujang ni je la yang teruskan kerja2 ni...

Hmmm.... apa nak bagi kat budak2 ni.. tengah2 berfikir... kerana pening sangat baik tido je la... spontan je la esok.. huu.. tindakan berani mati dibuat... esoknya saya balik awal sikit dari masjid.. sepatutnya kene habiskan tasmi' budak2 tu pukul 8 pagi, tapi kul 7 saya dah check out dah dari masjid.... nak prepair la kononnye...


Saye memeriksa video yang yang sesuai untuk ditanyangkan.. ada la sikit.. antaranya video trailer 2012, tragedi siksa kubur dan beberapa lagu2 yang bole layan la... hehe.. masa diberikan 2 jam.. huh.. nak wat apa 2 jam.. kering tekak gini...

Bermula ceramah saya, perkara pertama saya tanye kepada para peserta, apa itu ibadat?? alhamdulillah jawapan yang memuaskan hati apabila mereka menjawab suatu perkara yang disukai Allah... saye minta pula mereka memberi contoh ibadat.... semuanya tidak lari daripada solat, puasa, haji, zakat, sedekah.... lalu saya cuba menduga mereka dengan bertanyekan adakah makan itu ibadat?? adakah tido itu ibadat?? hehe.. ada di kalangan mereka menjawap takkan la tido pun ibadat... :) tapi ada juga yang pertahankan bahawa tido itu ibadat.. jadi berlaku pertengkaran kecil antara mereka.. huhu... seronok gak tgk budak kecil bertengkar.. saya pun join sekali jadi batu api
sikit...

Jadi semuanya ibadat... saya tegaskan... masih ada lagi yang tak berpuas hati macam mana tido bleh jadi ibadat... buang air boleh jadi ibadat... mereka tak puas hati.. huhu... selagi mana perkara yang kita buat mendapat keredhaan Allah, ialahnya dikire ibadat.. setelah beberapa contoh diberikan berulah dapat melegakan sedikit hati mereka..(ada gak yang blurr lagi.. hehe, bialah)

Perkara pertama yang cuba diketengahkan ialah solat menjadi tunjang bagi kehidupan insan dan setiap perkara yang kita buat mesti mendapat keredhaan Allah.. barulah betul ibadat kita.. sebenarnya saya tidak beberapa setuju dengan pelaksanaan program ni.. hehe.. program ni terlalu padat dengan aktiviti seperti bacaan al-Quran, qiamullai, dan macam2 lagi aktiviti yang berbentuk ibadat khusus.. saya tgk budak2 ni macam dah nak termuntah bace quran... seolah2 skop iabdat itu telah di kecilkan kepada ibdat khusus saje.. jadi peluang yang ada saya cube jelaskan bahawa setiap perkara yang kita lakukan adalah ibadat... apa yang termampu je la.. takkan nak bukak kuliah tassuwur Islam sebagai ad-deen.. kang pening budak2 ni... huhu..

Budak2 ni dah pelik dah bila si penceramah mintak diorang wat robot gune kertas. Tapi diorang layan je..

Fuh.. budak perempuan memang cermat.. Kertas dikoyaknya cantik je.. yang lelaki buat ikut suke je koyaknya.. tapi yang lelaki sipa awal la..:)

Nak tunggu diorang selesai siapkan robot ni pun makan masa setengah jam.. fuh.. letih.. dengan macam pertanyaan lagi.. arahan saya senang je. koyakkan kertas jadi 17.. kemudian bentukkan robot dengan menggunakan kertas tersebut.. design semua same. Yang bezanya saiznye kot.. setelah semua kumpulan selesai menyusun kertas menjadi bentuk robot itu saya pun cuba menerangkan maksud robot itu.. 17 cebisan mewakili ada 17 rakaat solat fardhu dalam setiap hari.. bila mana kita selesai menuanaikannya maka sempurnala kejadian kita.. kalau tidak kita akan cacat..


Seperti meninggalkan solat maghrib, saya meminta peserta mengalihkan 3 cebisan kertas iaitu kepala robot itu.. maka cacatlah robot kerana ketiadaan kepala.. begitu juga anggota yang lain.. dan seperkara yang perlu kita lihat bahawa Allah hanya akan memandang robot yang semnpurna kejadiannya tanpa ada cacat cela sahaja.. yang cacat tidak akan dilayan.. begitu la perumpamaannya.. hehe.. diorang main2 banyak.... tibe2 je tercetus idea ini.. sebab tgk diorang cam mengantuk je... terpaksalah buat modul on the spot...

Pengalaman mengajar banyak perkara. Saya tidak rase ianya satu perkara yang membosankan. Malah saya mengira bahawa kanak2 seusia ini lah merupakan asek paling bernilai untuk Islam suatu hari nanti. Kanak perlu dididik dengan penuh nilai Islam. Saluti diri mereka dengan akhlak Islam. Hiasi jiwa mereka dengan al-Quran. moga2 mereka menjadi insan yang akan menaikkan kembali kegemilangan Islam. Jangan biarkan kanak2 sekarang mengulangi kehidupan jahil kita dahulu.. ini yang menaikkan semangat saya keran tidak mahu melihat kanak2 leka seperti saya di zaman dahulu...

Kepada pemuda pemudi khususnya mahasiswa, kita kene sedar bahawa diluar sana begitu ramai yang dahagakan keindahan Islam. Mereka ketagihan kepada hidup bertuhankan Allah. Jangan la kita terlalu mementingkan diri sendiri dan memandang rendah kepada org lain..

Semoga perkongsian kali ini memberi manfaat kepada kita semua.. huhu..;)

6 comments:

AMIRAH said...

salam
syabas dan TAHNIAH diucapkan buat pejuang yg berpencak di SMK relong...

dlm era jahiliyyah ini,,sgt2 susah utk mencari seorg daie yg mampu terjun ke dalam masyarakat

ayuh shabat2 ..
bangkitlah jiwa dan ragamu..
disini sudah ada 'role model' yg membuktikan keperwiraannya

takbir !!

MEMBANGUN BERSMA ISLAM.

dur said...

menarik dan hebat!!

teruskan usaha anda..

Dr. Nad F said...

bismillah...
salam ziarah.

alhamdulillah...teruskan perjuangan anta. insyaAllah dengan ilmu yg diberikan, akan dimanfaatkan oleh mereka dan diri sendiri juga. Ameen...

Syahir Safwan said...

poyo je cite.. huhu, nak luas perasaan sebenarnye....
sebenarnye tak berape puas hati dengan belia2 di kampungku itu...
hehe... patotnye bantulah, tak banyak pun sikit... program dah la buat di Masjid... batang hidup pun tak nampak... lagi mau mengaku pemuda perkasa harapan bangsa...

jangan marah ye siapa yang membaca...

Saje je, sakit hati pun ada.. tapi saye bersangka baik je la kat 'perwira2' relong tu.. diorang sibuk dengan kerja, study, persiapan kawen...:)

Anonymous said...

Salam..
tahniah! teruskan perjuangan di tempat kelahiran..

Anonymous said...

slm, ust . syahir, syukran byk2 le atas kesudian berceramah tu ari. pihak sk relong bukanlah ketandusan penceramah, cuma mahukan sikit kelainan biar bebudak ni terbuka sikit minda dgn kaedah penyampaian yang lebih menarik.lagi pun saje nak minta u. syahir curahkan ilmu yang ade pada anak watan jgn biarkan mereka ....... selamatkan mereka ...