Pages

Labels

Tuesday, February 16, 2010

Memetik Kumbang??

“weh, aku di ‘khitbah’..” Baru saje motor bergerak, sahabat saya yang memboceng di belakang berkata. Dalam hati saya berkata, “ apasal tak cite tadi waktu bukak puasa ke, or mungkin tadi lupa kot, baru teringat sekarang.”

Hajat kami untuk pulang ke tempat kediaman masing-masing terbantot dengan cerita yang sangat menarik ini. Jadi terpaksa yang kami tangguh mandi selepas isyak saja.

Saya memberhentikan motor di tempat parking hadapan masjid. Walaupun sebenarnya motor itu milik sahabat saya, tetapi saya yang terpaksa membawanya dek kerana beberapa faktor yang tidak dapat diatasi.

Seriuslah ko dah dikhitbah ni.. haha.” Kelakar sebenarnya mendengar berita ni. Sebab biasanya perempuan yang dikhitbah, ataupun perempuan akan memintak pihak lelaki untuk mengkhitbah dirinya. Lebih kurang je situasi ni. Cuma berita yang sampai kepada saya macam sahabat saya ni ‘sekuntum bunga’ je..

Kali pertama saye melihat perkataan ‘khitbah’ sewaktu saya membaca buku bertajuk ‘Kisah-kisah cinta dalam Al-Quran’, satu artikel yang ditulis oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz iaitu yang dimaksudkan dengan bertunang. Sekali lagi saye berjumpa dengan perkataan ini apabila menonton cerita ‘Ketika CInta Bertasbih’. Mungkin gelombang cerita ini yang terlalu kuat sampaikan pelbagai alternative dilakukan oleh remaja sekarang untuk mendapatkan pasangan pilihan mereka.. huhu..

Teringat saya satu persolan yang diajukan oleh senior TAHAP saya sewaktu kami selesai solat jumaat di Masjid Nilai. “ Ko rase bertunang jalan penyelesaian ke dalam nak menjaga cinta?” saya senyap dan cume mampu senyum memberi laluan untuk abang ni berkongsi ilmunya. “Dalam mazhab shafie, senang je boleh bertunang, contohnya ko cakap kat seseorang tu ‘saya sayang awak’ maka sudah dikire bertunang ataupun ko cakap kat seorang perempuan’awak ni cantik la’ pun juga dikire bertunang.” Senior saya cube untuk berhujah berkenaan ‘khitbah’ mengikut dasarnya berpandukan mazhab shafie. Lafaz yang digunakan tadi ialah lafaz jelas dan lafaz yang tersembunyi. Kita cuba huraikan nanti ye…

Tambah senior saya, “aku ade gak facebook, aku tengok budak-budak ni(budak tahap) ramai la yang tak berape betul sangat. Kat sekolah bukan main lagi beri ceramah pasal couple. Bile keluar habis semua hanyut.” Luahan kesedihan daripada seorang bekas belajar yang inginkan yang terbaik untuk sahabat-sahabatnya. Sama juga dengan saya rasenya, apabila melihat sahabat-sahabat yang hilang rase malunya dalam soal cinta ini. Dengan penuh rasenye bangga dan takde rase bersalahnya meletakkan gambar mereka yang berpasangan.. huh.. saya berpegang pada satu prinsip iaitu ‘Jangan melakukan perkara yang boleh membawa fitnah kepada Agama’. Cukuplah kita gagal menyemai benih Islam dalam diri kita, jangan la pula membawa seluruh mata di Malaysia ni memandang sekolah kita ini sebagai pusat melahirkan manusia yang pandai berkata tetapi tak pandai nak melaksana. (cakap tak serupa bikin)

Huh…

Cekap sungguh jari ini menaip… satu penipuan kalau saya mengatakan masalah sebegini tidak terjadi kepada saya. Satu fenomena biasa yang digelar sebagai culture shock kepada pelajar sekolah agama. Begitu juga dengan saya,ianya tetap terjadi. Alhamdulillah kejutan yang lebih kuat telah berjaya meminggirkan kejutan budaya itu. Pada mulanya saya menganggap kejutan yang lebih kuat itu satu bala yang besar tapi rupanya boleh dijadikan satu peluang dan nikmat untuk peringatan diri saya dan sahabat-sahabat yang lain. Janganlah bercinta kerana akan memakan diri ini.. huhu..

Jauh menyempang… adakah masalah sahabat saya yang di’khitbah ‘ tadi sudah selesai ye..???

“Salah aku juga pegi layan die sampai die berharap sesuatu.” Keluh resah sahabat saya yang kepeningan untuk menghadapi masalah ini. Perkara tersebut telah membantutkan dirinya untuk study. “ Aku dah hilang focus dah nak study ni.”

Memang menjadi kemestian untuk kami menceritakan masalah kami masing-masing. Siapa yang sanggup untuk menanggung masalah seorang diri. Dulu dia pernah mencerikan masalah yang lebih kurang sama dengan masalah sekarang. Ingatkan dah selesai rupanya masalah menjadi semakin rumit.. huh… “Jangan masuk lubang yang sama kali kedua kalau dah tahu lubang tu ada ular.” Nasihat pertama saya mengingat kami supaya perkara tidak terjadi. Juga untuk saya ye… jangan di jolok sarang tebuan, memang cari nahas.. “ ni payah kalau hensem sangat ni..” sempat lagi die bergurau dalam keadaan tak mandi lagi waktu tu.. haha..

akhirnya beberapa perancangan dibuat dan saya doakan segalanya berjalan dengan lancar… amin….

Ada sebuah cerita, seorang hamba yang ditugaskan untuk menjaga kambing biri-biri di sebuah lembah yang sangat terpencil. Hamba tersebut tidak pernah keluar daripada lembah tersebut sejak dia dilahirkan kerana ibu bapanya juga adalah hamba disitu. Suatu hari tuannya memanggil hamba tersebut untuk menghadapnya, dalam perjalanan hamba itu terlihat seekor lembu. Lalu dia berkata, “wah, hebatnya biri-biri ni!” setelah selesai tugasnya dengan tuannya, hamba tadi pun pulang ke rumahnya di lembah itu. Dia pun menceritakan perihal ‘biri-biri hebat’ yang dijumpanya tadi. Ibunya tersenyum dan berkata, “tu lembu la weh.”:P

Sedikit huraian untuk para pembaca supaya berjaya mengaitkan cerita ini dengan situasi bercinta. Apabila disebut ‘Binatang’ si hamba tadi tidak dapat membayangkan selain daripada kambing biri-biri. Apabila ibunya cube menceritakan rupa bentuk gajah, si hamba terbayang kambing biri-birinya berbadan besar dan mempunyai belalai. Ini lah hakikatnya. Memang sukar untuk dibayangkan tanpa pergi melihat sendiri rupa gajah tersebut. Begitulah ceteknya cinta manusia hari ini. Sebut saja bercinta, tiada lain hanya couple dan pasangan yang seangkatan dengannya. Bila sebut ‘cinta atas dasarkan Allah’ maka mereka mengubah suai sedikit perlaksanaan kisah mereka. Berdating pun pakai elok-elok, mesej tazkirah, diikat pula dengan ikatan pertunangan, tetapi hati mereka dilalaikan daripada mengingat Allah. Disangkakan ‘Gajah’ tapi bukan gajah itu…

p/s: Dek kerana ceteknya ilmu kita, akhirnya telah membataskan kecintaan kita kepada Allah. Kita lihat cinta manusia cinta yang terindah kerana kita belum pernah ‘merantau’ mendampa cinta ilahi. Akhirnya cinta Allah dimanupulasikan untuk mendapat makhlukNya…

wallahu’alam

7 comments:

Anonymous said...

adoi, kumbang bukan dipetik.. kumbang diracun, hu3

aKaLiLi zUbAiR said...

menarik...=)..em..dan akak cm tau je sape yg dilamar ni...ngehe~

محمّد سيف الله بن عمر said...

hebat jugok mung nulih dih...
Aku pun hampir2 di'khitbah' skali dulu...hehe

Syahir said...

biasa lah.. madu yang bernilai memang ramai yang teringin.. hehe..

aKaLiLi zUbAiR said...

erkkkk...madu yg bernilai??uhuk3...btoi3...madu yg bernilai mmg ada kt Nilai...lebah pun suke..ngehe~

Anonymous said...

tak baik aibkan orang..

sahabat awak aibkan orang dengan bercerita kepad awak..tak baik..

apakah perasaan si permpuan itu kalau duia tahu??
think before you write,and think before u talk!

saif said...

Anonymous says..

"tak baik aibkan orang..

sahabat awak aibkan orang dengan bercerita kepad awak..tak baik..

apakah perasaan si permpuan itu kalau duia tahu??
think before you write,and think before u talk!" ON March 8, 2010 9:51 PM..

ana berpendapat kalau kita tak nyatakan siapa orang yang terlibat, insya ALLAh dia tidak di aibkan cuma kita kena jelas niat penulis, cuma untuk mengisahkan realiti jd sempadan..

Dan paling penting niat penulis. Semua yang membaca perlu positif dan sekiranya ada yang terasa, ana yakin bukan itu tujuan penulis, anggaplah ini sebagai satu titik muhasabah..

Be positif..=)