Pages

Labels

Saturday, March 6, 2010

Sireh Pulang Ke Gagang

Masjid Darul Quran yang tersergam indah. Masjid yang boleh kate setiap masa tidak sunyi daripada alunan bacaan al-Quran.

Rindu sungguh aku pada suasana di Darul Quran dahulu. Akhirnya Allah beri kesempatan untuk aku dan beberapa sahabat lain kembali menjejak kali ke bumi barakah Darul Quran. Terkenang saat kami bersama-sama mendapat tarbiah al-Quran dahulu. Teringat juga nasihat-nasihat daripada sahabat-sahabat dan juga guru-guru yang telah menguatkan diri ini untuk menterjemahkan Al-Quran dan kehidupan seharian.

“Janganlah kita menjadi fitnah kepada Al-Quran”

Nasihat sahabat seusrah saya dahulu, amaran dan peringatan buat diri agar sentiasa berjaga-jaga untuk setiap tingkah laku. Kalau ingin saya karang apa yang saya dapat di Darul Quran memang la sangat banyak. Cukup sekadar saya katakan tempoh masa yang lebih kurang setahun berada di sana member erti yang cukup mendalam dalam diri ini.

***********************

“Eh Syahir hang nak pi DQ tak? hujung minggu ni kami nak pi DQ, budak gen 10 jemput bagi ceramah.” Lamaran daripada sahabat saya untuk bersamanya menziarahi bumi barakah itu. Pada mulanya saya terpaksa menolak atas sebab-sebab tertentu. Tapi Alhamdulillah takdir Allah telah mengizinkan saya pergi ke bumi barakah yang dirindui itu… Alhamdulillah..

“Jak, apa tajuk perjalanan kita kali ni?” Saya bertanya kepada Aizat. Trip ke DQ kali ini disertai oleh Saya, Hamidi, Aizat dan Dziaulhaq.

“bagi name ‘Sireh Pulang Ke Gagang’…” jawab Aizat…

Sampai di hadapan Audi. Haq bersiap sedia untuk menyampaikan ceramahnya.

Sesampainya kami di Darul Quran, Haq terus masuk ke Dewan Auditarium kerana ceramahnya akan bermula tidak lama lagi. Jadi kami ambil peluang untuk keluar bersarapan pagi.

Jejakkan kaki saja di bumi Darul Quran, terimbau memori lama sewaktu kami mennuntut di sana dahulu. Dalam perjalanan lagi kami mula bercerita perihal kami di Darul Quran. Mengaji sambil berdiri, kantoi bawak laptop, berdiri luar kelas, kene hempuk dengan buku, sambut birthday, dan macam-macam lagi la cerita yang keluar. Semuanya jadi kenangan yang sangat indah.

Siap breakfast kami ambil peluang berjalan-jalan menyaksikan keindahan bumi Darul Quran. Melihat akan tasik DQ teringat sewaktu saya dan sahabat-sahabat mandi di situ, kami berkayak sampai ke petang. Memang letih aktiviti dalam air ni.

Setelah selesai meronda-ronda kami menuju ke Dewan Audi tadi. Saya hajatnye nak buka booth untuk memperomosikan Al-Quran Tafsir dan juga button. Setelah kami meminta izin daripada urusetia kami pun mulakan jualan kami. Sambil-sambil berceramah, menjual sempat juga kami bertanyakan khabar adik-adik ni. Walaupun baru berkenalan kelihatan adik-adik ni semuanya ramah-ramah belaka. Senang dibawa bersembang.

Sedang menjaga booth bersama sahabat TAHAP yang sekarang masih lagi di Darul Quran.

Alhamdulillah ziarah kami di Bumi Barakah Darul Quran berakhir sebelah tengaharinya kerana kami mempunyai komitmen lain pula di Nilai. Harapnya Allah memberi peluang lagi untuk kami kembali ke sana dan yang paling penting semoga Allah hiasi diri kami dengan Al-Qurang sampai bila-bila.

Gambar kenangan kami sebelum kami meninggalkan Darul Quran. Kami keluar sewaktu azan zuhur sedang berkumandang.

4 comments:

'Abdul Muntaqim said...

apsal dalam gambar 4 orang tu ko senyum tapi orang sebelah ko tak senyum?

Syahir said...

org lain tahan panas... panas teramat sangat wooo... dak irk je bleh tahan kot..

durakhyar said...

terimbau kenangan lama.Namun kekangan masa dan keuzuran diri ini menghalang diri ini menjejak kaki ke bumi barakah dq..Semoga diri ini diberi peluang tuk menjejakkan kaki kembali di sana..amiin

Syahir said...

insYaAllah...Aminnnnn..