Pages

Labels

Saturday, March 20, 2010

Jenazah Cemerlang

Alhamdulillah selesai program Kursus Pengurusan Jenazah anjuran pelajar-pelajar USIM.

Saya??!!!

Saya terlibat secara langsung dan aktifnya sepanjang program tersebut. Sudah lama menantikan program yang seumpama ini. Program yang saya kira menjadi satu tuntutan kepada anak muda hari ini. Yalah, mana taknya... kalau kita lihat pada hari ini yang banyak terlibat dalam pengurusan jenazah cuma golongan yang sudah berusia lanjut sahaja. Ditambah pula apabila mengenangkan situasi tiada ahli keluarga yang mampu untuk menguruskan ahli keluarga sendiri..

Maka... WAJIB kepada kita wahai si anak!!!

Besar harapan saya untuk saya menguruskan jenazah orang yang saya sayang, dan saya juga berharap tiada tangan-tangan asing yang penguruskan jenazah saya nanti. Biarlah sanak saudara ataupun sahabat handai yang menguruskan.

************

Kali pertama saya mengikuti Kursus Pengurusan Jenazah ialah sewaktu di sekolah menengah dahulu, SMKA TAHAP. Kalau tidak silap sewaktu form 2 ataupun form 3. Program anjuran Persatuan Agama Islam yang diadakan di Dewan Utama.

Kemudian kali kedua sewaktu saya balajar di Darul Quran. Kali ini saya menjadi AJK pelaksana kerana program ini dibawah Biro kami.

Jadi ini kali yang ketiga. Alhamdulillah setelah 2 siri kursus yang lalu memudahkan pemahaman saya dalam kursus kali ini. Program kali ini dikendalikan oleh seorang ustaz yang sangat berpengalaman dalam pengurusan jenazah. Beliau ada menyusun sebuah buku berkenaan dengan pengurusan jenazah. Beliau ialah Ustaz Khairi Zainuddin, penulis Kamus Al-Miftah, CEO Al-Azhar Media Sdn. Bhd.

Ustaz Khairi Zainuddin

Program ini bermula jam 9 pagi walaupun dalam tentatifnya bermula jam 8.30. Biasalah orang melayu.

Menyertai kursus ini bukan sahaja dapat menambah pengetahuan dalam pengurusan jenazah, tetapi juga kami disedarkan akan kepentingan menguruskan jenazah dalam kehidupan kita dan yang paling penting mengingat kami dengan kematian yang pasti kita tempuh.

Kalau ingin dikongsi secara terperinci berkenaan dengan KPJ ni memang letih jari saya nak menaip, macam biasa cukup sekadar saya ceritakan sedikit dan hiasi dengan gambar-gambar sepanjang program.

Ustaz menunjukkan cara untuk kita mengetahui adakah seseorang itu sudah meninggal atau belum.

Disebabkan kehadiran peserta muslimin yang sedikit, jadi terpaksalah kami semua membantu ustaz untuk menunjukkan demostrasi.

Mengukur ketinggian untuk mengkafankan jenazah

Ustaz menghamparkan kapas

Saya bersama Hashim menabur kapur barus.

"Mari sorang tolong ustaz." Ustaz meminta pertolongan untuk menjalankan demostrasi mengkafankan jenazah. Tanpa melengahkan masa saya pun pergi la. sebab saya duduk dibahagian hadapan. Tambah pula pelajar USIM ni segan dengan kawan-kawan diorang yang ramai. Jadi pergi lah saya, nasib baik student UIA yang datang 2 orang je, takde la segan sangat...

Model Jenazah bersedia untuk di kafankan

Model jenazal yang dipilih ustaz Khairi ialah seorang sahabat daripada USIM. Seorang sahabat yang baru saya kenal diwaktu program ini. Walaupun baru kenal buat macam dah lama kenal je, sebab kami berdua berada di atas pentas. Saya ditugas untuk membantu menyediakan peralatan untuk mengkafankan jenazah, dia pula seperti yang anda saksikan diatas.


Sebelum dikafankan, jenazah diletakkan kapas untuk keselesaannya.


Alhamdulillah ustaz selesai mengkafankan model jenazah tersebut. Sedang menanti kubur siap digali. :P


Menggunakan model yang sama untuk demostrasi mengkafankan jenazah wanita. Kelihatan model jenazah di atas cantik dikenakan tudung mayat.

Disebabkan ketiadaan model perempuan, jadi terpaksalah menggunakn model lelaki yang sama juga. Model perempuan dah balik rumah, tak sempat nak bagitau dia yang hari ni ada kursus jenazah. Tapi takpe.. semuanya dapat di cover.. :P

Jenazah selesai dihidangkan kepada penonton.

Perkara yang menarik untuk dikongsi disini, Mati itu pasti...
Jadi apakah persiapan kita untuk menghadapinya. Terkejut saya apabila ustaz mematahkan sebatang pen milik peserta. Tetapi katanya itulah manusia. Diberi pinjaman bermacam-macam perkara daripada Allah, tetapi kita memulangkan barang pinjamannya dengan keadaan yang sangat kotor dan jijik. Itulah roh.... oleh itu, jagalah roh kita supaya kelak nanti kita memulangnya kepada Allah dalam keadaan yang suci dan bersih..

wallahu'alam...

3 comments:

S.AzimaH.R said...

Rindu nak pulang nILAI..pernah gak join kursus jenazah..tapi ana tak dapat praktik sampai sekarang..

aKaLiLi zUbAiR said...

uhu...nape bkn syahir yg jd jenazah??ngehe~

erma fatiha said...

sape yang anjurkan?

kenapa tak tahu..owh..