Pages

Labels

Saturday, March 6, 2010

SMKA TAHAP 2010

Di pintu masuk SMKA TAHAP.

Setelah sekian lama bercuti akhirnya saya pulang ke Pahang. Kini cuti yang berbaki masih tinggal seminggu lebih, itu pun belum tolak dengan program di kampung lagi. Tapi inilah kehidupan aku. Aku berpegang pada satu perpatah arab yang maksudnya berbunyi, "Pemuda umpama air, hendaklah sentiasa bergerak. Kalau tidak ianya akan menjadi kotor.

Saya cube untuk tidak berhenti bergerak, jadinya salah satu usahanya saya gerakkan jari jemari ini untuk mengaktifkan diri ni.

Setelah lebih 24 jam saya berada di rumah, saya mula mengatur perjalanan saya ke SMKA TAHAP untuk beberapa misi yang perlu dilaksanakan. Malangnya kali ini saya terpaksa turun ke sekolah berkeseorangan lagi. Kurang lah sedikit kekuatan di situ, ditambah pula dengan adik-adik TAHAP yang tidak mengenali saya. Jadi untuk menghilangkan kesunyian saya ajak sekali adik yang sedang tunggu result SPM iaitu si Luqman Wahab. Biarlah dia datang lewat sikit pun, yang penting ade teman.

Keperitan menunggang motosikal yang sudah usang itu terubat apabila saya menjejakkan kaki di sekolah tercinta itu. Destinasi pertama saya singgah ialah surau SMKA TAHAP. Sayu hati ini bila masuk ke Musolla, teringat kembali saat kami ditarbiah. Di surau ini saya menimba pelbagai ilmu yang tidak ternilai harganya. Kerana itu saya sering katakan yang saya 'dilahirkan semula' di SMKA TAHAP. Suatu tempat yang telah mencorak diri saya sehingga ke hari ini. Walaupun saya telah pergi ke banyak tempat seperti di Darul Quran, UIA Petaling Jaya, UIA Nilai, tetapi semuanya bermula di SMKA TAHAP.

Surau SMKA TAHAP. Teringat pulak waktu jadi ketua siak dulu. Surau ni tempat operasi kami.

Kini banyak perubahan berlaku di TAHAP. Sesampainya saya di Musolla, saya bertemu dengan Ustaz Hairul yang sedang duduk berehat di tiang surau. Lame berbual, lepas tu saya ke bilik Ketua Umum tempat saya akan bermalam pada malam itu. Tibe waktu prep saye pun keluar la sekali dari bilik tu merayau-rayau di dalam kawasan sekolah. Kebetulan petang tu ade kelas kemahiran al-Quran (KKQ), dapatlah saya ketemu Ustaz Din, masuk ke kelas itu Ustaz meminta saya memberi kata-kata untuk adik-adik form 1. Walaupun adik-adik tu tak kenal saya, tapi cakap je la apa yang patot. Then, saya berjumpa pula dengan pengerusi PAI tahun ini. Kelihatan diorang sibuk yang teramat sangat. Jadinya tak sampai hati nak kacau rancangan yang diorang plan. Takpe, nanti la..

Suasana dalam surau selepas bacaan yasin.

Waktu petang sambil menunggu berbuka puasa (hari tu puasa perdana.. tapi saya tak puasa pun) sempat bersembang dengan adik-adik yang berada di sekolah tu. Melepak di kerusi batu tempat kami dulu-dulu, ramailah pulak budak-budak ni nak dengar cerita. Seronok juga lak dapat bukak cerita lama-lama. Cerita yang tak masuk akal jugak la sebab diorang tak pernah alami, tapi telah puas kami lalui dulu.. :)

Masuk waktu maghrib kami solat dulu kemudian barulah makan, saya makan bersama Ustaz Hairul, Ustaz Din, Ustaz Halimi, dan Ustaz Hadzri. Mula-mula segan jugak makan depan Ustaz-ustaz ni tapi disebabkan dah lapar dan lauk pulak sedap semacam je jadi belasah jelah.

Menonton dari belakang dewan pertandingan Nasyid.

Lepas Isyak datang la Hazman Naem menjadi peneman saya. Kami terus ke dewan utama menyaksikan pertandingan Nasyid antara kelas form 1. Pecah perut jugak lah dengar adik-adik form 1 ni nyanyi. Teringat pulak zaman kami form 1 waktu minggu ta'aruf. Tengah layan nasyid barulah sampai tetamu jemputan tadi si Luqman Wahab dan Luqman Zabidi. Kebetulan diorang datang, ustaz pun mintak diorang buat persembahan. Kalau nak saya ngan Hazman pun boleh jugak tapi kami beri peluang pada adik-adik dulu la...

Persembahan khas daripada kumpulan nasyid sekolah dan juga tetamu jemputan, Luqman.

Selesai pertandingan kami keluar jap pi minum di kedai luar. Kemudian barulah masuk semula ke sekolah. Alhamdulillah diorang semua tidur di TAHAP. Kalau tidak seperti biasalah, saya berseorangan bermalam di sekolah.

Keesokan harinya saya bersarapan di luar bersama Hazman, dua orang Luqman tu kami biarkan terlentang di atas tilam. Jadi misi pun diteruskan, tetapi saya tidak dapat sempurnakan misi yang dirancang dengan jayanya.. huh.. jadi memerlukan satu lagi perjalanan ke TAHAP... bile tu ye...???!!! tapi alhamdulillah beberapa sudah terlaksana.. hak...

Hai sekolahku..

Setelah 24 jam berada di SMKA TAHAP saya pun pulang, walaupun tak puas rasenye tapi tugasan lain menanti di Lipis.. hoho....

Hargai cuti dengan perkara yang berfaedah ye... ingatlah guru-guru anda..:)

P/s: Gambar yang diambil semuanya segar dari ladang ye.. latest punye..

5 comments:

Imran Mohd said...

Kalau nak saya ngan Hazman pun boleh jugak tapi kami beri peluang pada adik-adik dulu la...

~ayat x bleh blah.. haha

k.lili said...

pg jumaat tu..ada sorg budak kicik msg akak....

"kak...sy kt tahap ni...sorg2 je..."sedih je bunyinye...kui3

Syahir said...

ade 2 makhluk dengki...

Mad said...

eh2...sekolah ni...aku pernah berada di sini...teringat kenangan kemenangan di sini suatu ketika dahulu.

nurleeta said...

as'salam..syahir n kawan xtahap yang lain.. dah join alumni tahap tak ?