Pages

Labels

Thursday, March 29, 2012

Hakikat di akhir kehidupan...

"Sesiapa yang mengatakan Muhammad sudah mati akan aku pancung kepalanya!!"
Kata Umar sambil menghunuskan pedangnya. Saidina Umar memang dikenali dengan sifatnya yang garang. Bukan saja saudara Muslim, tetapi juga digeruni oleh pihak lawan.

Umar juga seorang sahabat yang sangat mendalam pengetahuannya tentang hal agama. Tetapi kenapa keluar dari mulut Umar kata-kata tersebut??

Lalu keluar Saidina Abu Bakar dan berkata, "Barang sesiapa yang menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad telah pergi meninggalkan kita. Barang sesiapa yang menyembah Allah sesungguhnya Allah sajalah yang kekal."

Kemudian dibacakan ayat al-Quran tentang Muhammad hanya seorang rasul yang diutuskan Allah....

Termenung Saidina Umar mendengarkan ayat tersebut... Ayat yang dihafalnya, dan difahami dengan jelas maknanya. Tetapi hari itu seolah-olah baru pertama kali mendengar ayat itu.

Sesungguhnya Al-Quran itu sebagai peringatan buat kita kerana kita sering kali terleka... oleh itu selalulah berdamping dengan al-Quran sungguhpun kita sudah mengulangnya seribu kali...

*************************************

"Ustaz, saya nak baca dua muka boleh?" pinta si Atirah. Atirah memang rajin mengaji, bacaannya saja lebih baik jika dibanding dengan senior-seniornya yang lain. Cuma kekangan masa tak dapat nak penuhi pemintaannya..

"Alaaa ustaz.... xpe la.... minggu dengan saya nak baca 4 muka yek..."

Aku senyap...

"Ye laaaa..." sambil tersenyum...
'Dan barang sesiapa yang berbuat kejahatan dan menganiyai dirinya sendiri, kemudian dia meminta ampun kepada Allah, nescaya dia akan mendapati Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.' [Annisa' : 110]
Ayat 110 surah annisa' kedengaran...

Fokus kepada ayat seterusnya mula hilang. Akhirnya Atirah menamatkan bacaannya dengan peringatan "Minggu depan 4 muka yeee..."

Duduk termenung sekejap, ayat yang aku pernah tadabbur dahulu... ya.. ingat lagi... sewaktu tingkatan 3..

Ayat inilah yang sering aku selitkan dalam tazkirah dan usrah... juga aku jadikan motivasi pada diri untuk terus tingkatkan usaha dalam meraih redha Allah...

Tapi kenapa aku tinggalkan ayat ini?? sekian lama aku lupakan....

Mula meletakkan diri di tempat exclusive dan memandang mad'u yang lain lower class.

Kenapa aku mula untuk menghukum seseorang atas apa yang dilakukan pada masa lampau?? Sedangkan pintu taubat terbuka uuntuk setiap hamba yang menyesali dirinya....

Beristghfar panjang.... "Astaghfirullah....."

"Mai ngaji...." Giliran pelajar seterusnya...

Mungkin Allah hantar anak muridku untuk menegurku dalam tidak sedar.. Alhamdulillah... Syukur...

*************************************

Sebesar manapun kejahatan yang kita lakukan, kembalikan kepada Allah dengan taubat. Pohonlah semoga dikekalkan dalam hidayahnya hingga ke akhir hayat.

Lupakan kisah silam, usah kembali kepadanya.... teruskan misi untuk mendapat redha Allah...

Kisah semalam bukanlah hakikat kehidupan kita... kerana hakikat hidup pada akhir kehidupan kita. Adakah kita mti pada Husnul khatimah (kebaikan) ataupun Su'ul khatimah (keburukan)

1 comments:

BiNtU hUsSiN said...

terbaik ustaz syahir..
"Lupakan kisah silam, usah kembali kepadanya.... teruskan misi untuk mendapat redha Allah"..nice word..^^,