Pages

Labels

Saturday, March 6, 2010

Salam perpisahan sahabat..

Pertemuan kita disuatu hari,
menitiskan ukhuwah yang sejati,
bersyukurku ke hadrat ilahi
diatas jalinan yang suci

'ukhuwah yang terbina persis sekuntum bunga meskipun kini kita terpisah demi kasihNya'
(lagu yang diminta seseorang untuk menghiasi post kali ini)

Malas la plak nak sambung lagi lagu diatas ni, nanti takot touching plak. Tapi hakikatnya itu la perasaan apabila ditinggalkan sahabat-sahabat.

Tetapi alhamdulillah selepas membaca artikel di blog sahabat saya kantajiwa menghilangkan rase sedih untuk menempuh perpisahan sementara ini. Kalau sahabat-sahabat dari Nilai confirm jumpe di Gombak sebab diorang takkan ke Kuantan walaupun ada yang nak amek minor medic. Hakikatnya memang tak buleh nak amek minor medic, begitu juga nak amek jurusan perubatan di Gombak tetap tidak dibenarkan.

Tetapi perjuangan saya di Nilai mesti diteruskan seperti ungkapan dalam doa wehdah bukan doa wahidah ye, "Tidak akan kami pulang sehingga kami bertemu 'Mati' " begitulah juga besarnya jiwa kami dalam meneruskan perjuangan ini di bumi Nilai.. huu...

Kepada sahabat lain yang akan menyambung cutinya, nasihatku agar manfaatkanlah cuti yang ada dengan perkara yang berfaedah. Perlihara diri kita daripada perkara yang boleh mendatangkan fitnah kepada agama. Boleh jadi kita tidak mampu untuk melaksanakan suatu perkara yang besar, cukup sekadar kita menjaga diri daripada menjadi bahan fitnah.

***********************

Kisah 3 bujang tua

Dari kiri Hadi, Syahir, dan Firdaus

inilah kami yang bermusafir dari satu tempat ke tempat yang lain. Mulanya di Petaling Jaya, kemudian berhijrah ke Nilai (Tetapi saya pindah awal sikit dari diorang berdua tu). Sekarang kami bertiga akan meneruskan perjalanan kami di bumi Nilai ini.

Semua rasa keperitan dalam perpisahan, tetapi malangnya pertemuan tidak pernah dihargainya. Akhirya perpisahan terjadi dengan penyesalan. Inilah lumrah hidup manusia. Kita tidak menjangka apa yang kan berlaku kepada diri. Baru diuji dengan perpisahan yang sekejap saja, belum lagi teruji dengan kematian. Penyesalan demi penyesalan. Betullah kate Saidina Ali, " Orang yang lemah ialah orang yang tidak mempunyai sahabat, tetapi orang yang paling lemah ialah orang yang mempunyai sahabat tetapi menyakiti hati sahabatnya."

Hidup bersama sahabat yang ramai mempunyai satu macam kekuatan yang lain. Super Power nye menjadi-jadi. Tapi ada kalanya ianya menjadi lubuk bagi kelemahan.

Kami sedar akan kekuatan kami bertiga, setelah SWOT dibuat kami kira kekuatan kami cukup untuk berhadapan dengan mehnah yang akan berlaku di bumi Nilai sepanjang short sem ini. Siapa sangka 3 pemuda ini akan menggegarkan bumi Nilai dengan pelbagai fenomena yang akan berlaku. Mungkin faktor luaran juga memberi keyakinan kepada kami untuk terus bernafas di Nilai ini seperti faktor daripada USIM dan juga UIAM PJ.

Kepada sahabat-sahabatku yang sudah menamatkan pengajian mereka di Pusat Asasi ini, saya ucapkan selamat berjuang di tempat masing-masing, ada masa anda semua dialu-alukan menziarahi kami disini. Kenangan yang terbina sepanjang kita bersama takkan dapat dilupakan. Di PJ dahulu kelas kami pernah mengadakan persembahan boria dan bahasa inggeris. Yang seronoknya ahli kelas tu ramai budak DQ, belasah je lah yang penting enjoy. Usah di fikir pasal thiqah lagi.

Masuk ke Nilai pulak kami buat choral speaking, situasi yang sama ramai ahli kelas dak DQ. huhu... enjoy....

Untuk short sem ni, nantikan la persembahan darupada kami bertiga ye..

Selamat Tinggal sahabat-sahabat. Maafkan kesalahanku selama ini. Moga Allah temukan lagi nanti..

p/s: sekadar coretan melepaskan kesunyian nanti, dah terasa dah sekarang kesunyian nanti. :)

4 comments:

'Abdul Muntaqim said...

mesti ko sedih sebab pasni dah tak jumpa aku kan? hek ele, buat-buat malu pulak. aku tau walaupun ko langsung tak tulis nama aku. p/s: camne nak letak gambar dalam post blog?

Anonymous said...

ingat..banyak keja lagi di depan tu..jgn mudah ikut mood..ana yakin sahabat2 di gombak takkan lupa kat sahabat yang masih berada di Nilai..

~you know who~

Syahir Safwan bin Ahmad Suhaimi said...

Ye la.. rindu la kat hang Taqim... nak letak gambar tanye private sikit la..

~you know who~ insyaAllah... kenal je.. :)

dan said...

syahir,
saja mahu bertanya, apa erti sahabat buatmu?