Pages

Labels

Wednesday, March 31, 2010

Mengejar 'Bintang'

Tok Guru baru tiba ke konvensyen di Negeri Sembilan

Para ulama' bak bintang-bintang bergemerlapan
Menjadi panduan musafir di perjalanan...

Wah bila dengar saja lagu di atas ni teringat zaman sekolah menengah dulu. Zaman sewaktu SMKA TAHAP gemilang dengan nasyidnya. Antara lagu yang sering dinyanyikan oleh kumpulan nasyid sekolah waktu itu ialah lagu di atas ni.

ULAMA'=BINTANG

Indah sungguh perumpaan dalam Islam dengan menyamakan para ulama' dengan bintang-bintang yang bertaburan diangkasa. Bukan sahaja menjadi panduan kepada orang yang bermusafir di lautan dan padang pasir, tetapi juga menghiasi langit dengan kerdipanya yang bersinar.. ini la ulama'.

Bagi sesiapa yang memusuhi ulama' mereka boleh diumpamakan pula sebagai BINATANG... BINTANG Vs BINATANG...

Barang sesiapa yang memusuhi para ulama' maka mereka juga memusuhi Nabi SAW dan juga memusuhi Allah. Begitu juga sebaliknya... Jalan untukk kita menggapai cinta kepada Allah bermula dengan kita mencintai manusia yang mencintai Allah( Para ulama'), kerana itu ada terdapat doa yang sangat popular sewaktu khutbah jumaat yang berbunnyi, "Ya Allah berikanlah kami kecintaak kepadaMu, dan kecintaan orang-orang yang mencintaiMu, dan amalan-amalan yang Engkau cintai."

*************************

"Ana ada program sikit esok." Kata Ustaz yang sedang memandu keretanya.

"Program apa Ustaz?" Kami bertanya dengan penuh bersemangat.

"Esok ada perbentangan kertas kerja... Tok Guru Haji Hadi turun." Jawab Ustaz.

"Tok Guru turun??!! boleh kami ikut tak ustaz?"

Begitulah rasa excitednya apabila menyedari terdapat lubang-lubang peluang untuk kami berjumpa dengan ulama sohor di Malaysia itu..

Pelawaan ustaz tadi dipotong pula dengan topik perbualan yang baru. Jadi, kami buat andaian bahawa permintaan kami tidak diterima... huuu..

"Assalamu'alaikum..? Syahir enta betul ke nak ikut jumpe Tok Guru esok ni..??" Pada malam harinya ustaz membuat panggilan telefon.

"Kalau boleh nak.." jawab saya dengan ringkas..

"Baik, esok tunggu saya di pejabat pukul 6.30 pagi"

Alhamdulillah kami berpeluang berjumpa dengan Tok Guru pada keesokan harinya. Jadi kerja kami di Centre Point Seremban terpaksa ditingggalkan sebentar. Kesian pula pada petugas-petugas PPIM yang lain...

(cerita dalam program terpaksa dipotong)

Begitulah kisahnya, satu perjalanan yang tidak dirancang oleh kami tetapi hakikatnya sudah termaktub di dalam perancangan Allah yang Maha Perancang...

Selesai pembentangan kertas kerta yang bertajuk 'Akhlak dan adab dalam berjemaah' oleh Tok Gutu Haji Hadi

Pertemuaan dengan Tok Guru kali ini saya harapkan dapat memberi semangat untuk kami semua meneruskan perjuangan suci yang telah digalas Nabi Muhammab dahulu, dan juga menaikkan rasa ghairah kami untuk memburu syurga Allah..

Menjaga kaunter pendaftaran..

Ulama' adalah pewaris Nabi...

0 comments: