Pages

Labels

Tuesday, December 15, 2009

Hidup ku di midterm break

Cuti adalah saat yang selalu dinantikan oleh diriku ini.. wah... tapi saya lagi tidak sabar menantikan bilakah cuti ini akan berakhir... hehe.. biasalah, hidup memang cepat bosan...

selesai muqaddimah untuk post kali ini... sudah sampai waktunya untuk kami bercuti dipertengahan sem. Rasenye baru saje masuk sem ini, rase macam baru semalam beli buku. rupanya sudahpun masuk ke pertengahan sem.. bagi kebanyakan pelajar di CFS, ini adalah sem terakhir buat mereka. Tapi saya masih ada satu lagi sem pendek yang perlu ditempuhi sebelum menjejak kaki ke Gombak.. huhu.. sedihnye tak de cuti...

Biasanya, setiap kali cuti saya akan pergi meninggalkan sahabat2 bilik terlebih dahulu.. tapi cuti kali ini mereka semua telah meninggalkan saya.. nasib baik ada soarng sahabat lagi yang tidak pulang.. semoga beliau selamat di sana.. hehe... malam yang cukup membosankan menanti keesokan harinya untuk pulang.. nasib baik ada Doremon.. hehe.. sudah, cukup setakat ini..

Sebab utama saya terpaksa pulang lewat ialah kerana ada kenduri kahwin sepupu saya di puchong. Jadi terpaksalah menunggu hari kenduri.. bagus gak sebenarnye...

ni la gambar sepupu saya yang baru melangsungkan perkahwinannya.. sepupu saya yang lelaki tu..

Ni plak gambar anak sedare sepupu saya yang tak bleh nak duduk diam.. jadi pak ngah die pun menunjukkanlah ketokohan sebagai seorang bapa.. haha

Jadi, setelah selesai majlis saya pun pulang ke Kuala Lipis bersama keluarga saya... ada pulak kerja menanti di kampung rupanya... keesokan harinya adik saya yang bongsu akan berkhatan... nampak gayanya kerja menjaga budak ini mesti diberi kepada saya.. haha.. lantak kau la Syamil... Adik saya berkhatan bersama dengan adik sepupu kami.. saya masuk ke dalam bilik doktor itu dua kali..

Cukup, habislah sudah riwayat kesan degil.. haha.. nampaknya mereka berdua terbaring saje di rumah.. adik saya asyik dengan PS2 die lah.. jadi saye pun bleh la relaks..

Di kampung saya juga diadakan Khemah Ibadat untuk pelajar sekolah rendah. Pada hukum asalnya saya ni tidak terlibat apa2, tetapi disebabkan program tersebut diadakan di masjid jadi tidak dapat la saya mengelak... Tapi cuma jadi pembantu sahaja, tolong top up apa yang perlu.. walaupun tidak berapa berpuas hatu dengan aktiviti dalam program tersebut tapi layan je la..

Nasib mereka la ye sesiapa yang mendapat libas
an hanger tu ye...

Rupanya baru la saya dapat rasai keperitan ustaz2 saya dulu mendengar bacaan kami. Memang takde trafic light langsung. ikut suka je nak sambung ke berhenti ke..ish3... memang patot la saya kene pukul dulu sebab silap mengaji. Tapi, takkan nak biar generasi sekarang tidak merasainya.. huhu.. nasib korang la ye..

Lagi malang kepada fasilitator yang ditest bacaan mereka oleh saya... tidak ketinggalan juga fasi yang termakan hanger saya.. sape suruh jemput Syahir Safwan ni.. memang kene la.. fasi pun tak bleh ngaji.. hehe.. minta maaf kepada fasi2 sekalian ye... nanti saya adakan progam khusus untuk kalian semua..

Ni slot penyelarasan Tajwid.. dah sorang-sorang datang tanye care bace, terpakse kumpul semua terus... saya yang jahil ini pun berkongsilah sedikit ilmu yang ada.. alhamdulillah moga dapat dimanfaatkan oleh semua..

Memang letih untuki memahamkan mereka... kene sesuaikan mengikut level mereka.. aduyai, biasa program untuk budak sekolah menengah ataupun universiti.. kali ni dapat sekolah rendah pulak.. mencabar fikiran dan emosi betul...

Apapun segala yang baik itu datang daripada Allah... Allah yang mengurniakan ilham untuk manusia melaksanakan.. semoga apa yang saya lalui sepanjang cuti ini diberkati Allah dan tidak meletakkan saya ditempatlan melainkan menjadi hambaNya yang penuh dengan rase syukur...

2 comments:

dur said...

memang menguji kesabaran tuk mengajar budak2 mengaji..tamnbah2 bila dengar bacaaan mereka yang tiada noktah dan pakat langgar jer traffic light..tapi satu pengalaman yang menyeronokkan..
suka pada bait..time kecik kalau salah kena rotan diustaz..budak zaman sekarang sudah tak dapat merasai pembelajran alquran sama seperti zaman kita2 dulu..bersyukur sangat walaupun dirotan time baca quran..sebab itu yang menyedarkan diri tentang al quran..

Anonymous said...

Ini komen untuk kem ibadah..

"wah..kalau ana ada peluang macam ni(membantu adik-adik sekampung) ana lah orang yang paling beruntung+bersyukur..Tahniah para peserta juga kerana mereka ada keinginan nak belajar. N kita yang sudah melalui zaman mereka seharusnya terus membantu mereka...

Ana doakan dalam ramai-ramai mereka ni akan ada yang akan menjadi pelapis Pejuang ISLAM..kalau xpun, semua daripada mereka.