Pages

Labels

Saturday, October 24, 2009

Tragedi 19 oktober.. :D

Seperti insan yang lain. Aku juga sama.. ingin makan, minum dan mandi.. (muqaddimah yang sedikit mengada..)

Kehidupan saya diwaktu cuti seperti yang sudah dijangkkan, memang sangat membosankan. Sedih juga dihati ini bukan kerana bosan, tetapi tidak mampu untuk memberi sumbangan yang sepatutnya kepada Ibu Bapa ku sepanjang cuti ini.. bertambah sedih lagi bila hati kecil ini berbisik mengatakan keberadaanku di kampung tiada gunanya.. huh...

Tapi aku cuba juga kuatkan semangat melawan nafsu yang aku perangi sejak dari kecil lagi, untuk mengembirakan hati kedua ibu bapa.... yeah..!!

Sedikit sebanyak gambaran keadaan aku dirumah. Siapa yang mengalami situasi yang sama mestinya sangat faham keadaan di atas.

****************************************************

Tanggal 19 oktober.

Peristiwa bersejarah sering kali disambut dengan penuh penghayatan oleh orang-orang yang
betuk menghargai sesuatu peristiwa tersebut. Seperti kemerdekaan Malaysia pada 31 ogos, setiap tahun pada 31 ogos kita akan menyambut peryaan tersebut yang kita namakan Hari Kebangsaan. Begitu juga setiap individu mempunyai tarikh kkeramat mereka tersendiri. seperti hari jadi, ulang tahun perkahwinan dan sebagainya.

Suka saya berkongsi satu tarikh yang menjadi peristiwa penting dalam hidup saya iaitu pada 19 oktober.. mungkin ada yang tertanya-tanya apa yang berlaku pada hari tersebut.... tetapi malangnya tidak dapat saya katakan..:)

Cuma seperti tarikh bersejarah yang lain, saya punya cara tersendiri menyambutnya.. :)

Bagi mengisi kebosanan waktu cuti, satu perjalanan ke Jerantut dan Temerloh telah saya aturkan pada 19 oktober baru-baru ni... hehe saje berjalan, tapi kali ni musafir saya ada sedikit pembaharuan kerana saya pergi dengan menaiki motorsikal. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.

Saya mula bertolak dari Kuala Lipis kira-kira jam 10.30 pagi dan sampai di Jerantut jam 11.30. Perjalanan yang sedikit terganggu kerana terpaksa mengekor lori yanng agak banyak. Saya berehat sebentar di Masjid Jerantut. Masjid yang sering saya junjungi ketika belajar di SMKA TAHAP dulu. Jam 12 saya menyambung perjalanan ke Temerloh.. seperti perjalanan dari Lipis ke Jerantut, perjalanan ke Temerloh juga mengmabil masa selama 1 jam. Sesampainye di Temerloh, saya terus menuju ke Masjid menantikan waktu zuhur yang akan masuk tidak lama lagi.. selesai solat zuhur, saya berehat di masjid. Hampir terlelap mata kerana keletihan menunggang motor tiba2 saya dikejutkan dengan panggilan telefon..

Sesudah lama berehat, barulah saya meneruskan misi saya di Temerloh itu..:) kenangan manis yang sangat indah.. setelah selesai segala urusan saya, saya menuju kembali ke Jerantut. Setelah meminta izin daripada Emak untuk bermalam di Jerantut dan minta izin daripada Ustaz Din menumpang di SMKA TAHAP, saya pun gerak... memang tiada tempat lagi dalam fikiran saya untuk bermalam kalau di Jerantut selain sekolah tercinta itu...

Sesampai je saya di TAHAP, waktu maghrib hampir tiba. Badan memang sudah sakit berdenyut2, tunggu malam sikir baru nak berehat. Selesai solat maghrib saya dilamar KU Tahap untuk menyampaikan kuliah maghrib. Badan yang hampir bengkok nak patah cuba memenuhi permintaan adik2.. dengan spontan tazkirah kali ini, ditambah dengan kepenatan dan rasa mengantok. Mudah-mudahan kami semua mendapat manfaat...

Kali ini perjalanan ke TAHAP agak kesunyian kerana sahabat lain mempunyai komitmen lain. Tidak mengapalah, saya carikan adik2 TAHAP sebagai mengubat kesunyian.. hehe.. tapi malam tu, saya tidur berkeseorangan di bilik warden.. sunyi dan menyeramkan.. huuu..

Keesokan harinya saya ingin pulang awal ke rumah kerana akak saya akan berangkat pulang ke KUIS. Sebelum tu, saya laksanakan pesanan2 yang diminta. Amanat nasihat dan kiriman barang saya selesaikan, berjumpa dengan cikgu2 sebentar dan berangkat lah saya pulanng ke Rumah....




sewaktu berada di Temerloh..:)

Ini la sedikt kisah yang ingin dikongsi. Moga tarikh tersebut dapat memberi semangat dan kekuatan dalam menyusuri jalan yang penuh cabaran ini..

3 comments:

Imran Mohd said...

tragedi? bertanya sambil menekup mulut

Anonymous said...

haa.. pe la tragedinyer smpai masuk dlm blog.. sanggup nek moto tu pg jalan jauh.. hehehe

Syahir Safwan said...

salam... mesti la sanggup, buat perkara baik... membina masjid fasa pertama.. hehe.. fasa kedua menyusul.. :)