Pages

Labels

Tuesday, October 6, 2009

Perutusan Hari Lahirku..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW yang telah bersusah payah membawa risalah dakwah sehinggalah kita dapat mengecapi nikmat Iman dan Islam sampailah ke hari ini. Seterusnya kepada ahlul bait, para sahabat Baginda SAW, para tabi'in, para tabi' tabi'in, dan kepada semua pendokong agama Allah yang masih hidup mahupun yang telah syahid di jalanNya...

Pada hari ini tanggal 7 oktober 2009 genablah umurku 20 tahun. Pelbagai persoalan timbul bila usia meningkat lanjut ini. Bagi aku umur 20 tahun masih lagi diperingkat awal bagi seorang pemuda, tetapi cukup lewat kerana sudah terlambat untuk diri ini mempersiapkan diri bertempur di medan yang sebenar.

Teringat aku kisah Sultan Muhammad Al-Fateh yang menjawat jawatan sebagai sultan bagi kerajaan Turki Uthmaniah. satu empayar Islam yang sangat besar suatu ketika itu yang mana dibawahnya terdapat lebih kurang 20 negara. Beliau berjaya mentadbirnya dengan penuh berkebajikan dan mengikut syariat Islam. Inilah nilai seorang anak muda. Bukannya seperti sekarang, baru mentadbir Malaysia, tapi penuh dengan rasuah dan kemaksiatan. Begitu lemah kepimpinan UMNO yang tidak mahu mengambil tarbiah daripada pentadbiran Sultan Muhammad. Kalau nak di kiaskan seolah-olah Sultan Muhammah boleh mentadbir 20 Malaysia berbanding sekarang cuma 1 Malaysia.

Teringat lagi aku pada cerita yang pernah dicerita ayah dahulu. Atok aku sudah mula menjadi Guru Agama di kampung ketika usianya 18 tahun. Tapi tidak cucunya yang hanya mampu menjadi imam untuk solat tarawikh sahaja. Tetapi tidak mampu membuka kitab untuk dimanfaatkan kepada semua penduduk kampung.

Walaubagaimana pun, usia 20 tahun memberi erti dan semangat yang baru untuk meneruskan hidup ini. Pengamalan aku merantau selama ini akan digunakan sepenuhnya untuk membaiki diri ini untuk menuju hampir kepada Allah. Inilah harapanku, moga aku sentiasa dipertemukan dengan insan yang selalu membimbing aku kepada Allah. Peringatan dan teguran aku cuba terima dengan penuh keterbukaan.

Akhir kalam, doakan semoga diri ini tetap dilandasan Islam dan moga Allah pelihara kefahaman ku. Jangan biarkan diri ku ini selesa dengan kemaksiatan, dan membenarkan apa yang diharamkan Allah berlalu keatas tubuh ini....

Wallahu'alam

1 comments:

choki choki said...

hhhhmmmm..
nmpk gayanya kita lahir di bulan yang sama...
ahaks!...
hapi belated befday..