Pages

Labels

Tuesday, December 29, 2009

Jeram Tebrau-Part 4 (Kembali ke jeram)

KEMBALI KE JERAM

Terasa letih la pulak untuk mendokumentasikan rehlah kami baru-baru ini. Tapi insyaAllah saya akan cuba habiskan. Secara beransur-ansur insyaAllah akan habis. Baru nak tulis cerita sudah lemah, macam mana nak tulis buku seperti yang saya rancangkan dengan sahabat saya. Kene kuatkan semangat untuk terus menulis.

"Masa untuk berubah ialah sekarang, bila kamu tangguh walau sesaat untuk berubah maka kamu memilih untuk tidak berubah."

Teringat saya sepotong ayat quran yang digantung di kanan masjid kampung saya, maksudnya berbunyi, "Barang siapa yang melakukan perkara jahat(dosa) kemudian dia memohon ampun kepada Allah, dia akan mengetahui bahawa Allah itu maha pengampun"

Jadi jangan tangguh untuk melakukan perubahan dalam diri.

*****************************************

Sedikit peringatan diatas, supaya lebih kuat untuk mengupdate cerita pasal jeram ni. Banyak sangat la pulak.. haha..

Baik.... jom kita ikuti kisah selanjutnya...
Selepas selesai solat jumaat, kami beransur untuk pulang ke jeram. Aktiviti seterus menanti. Sambil menanti kereta siap untuk dinaiki, saya dan beberapa sahabat lain singgah sebentar di gerai untuk membasahkan tekak yang sudah agak kering ini. Gerai kecil ini milik seorang nenek tua. Kami serbu membuatkan nenek tadi agak terkejut la jugak. Lepas itu, kami serbu pulak masuk ke ruang buat air.. "tak pe mak cik, bia kami je la yang bukak penutup botol tu," kami menawarkan khidmat bantuan untuk membuka penutup botol minuman.

Adham sedang membuka penutup botol. Silap tu sebenarnya..

Ada jugak yang buat air sendiri je, belasah je la. Kedai tu dah jadi macam kedai nenek kami la pulak. Sambil duduk minum, topik yang hangat diperbincangkan ialah isu solat jumaat tadi. hehe. Malas nak ulas dah, ada yang tak berapa suka untuk diulas isu ini sebenarnya. Kerana takot terdapat unsur umpatan. Tapi bagi tujuan ilmiah saya kira boleh cuma, tetapi jangan sampai mencela dan mendedahkan keaiban yang melampau.

Minum sambil berbincang.

Lama minum, tibalah kereta untuk menjemput kami. Disebabkan jumlah kami yang ramai macam biasa kene bertrip la. Kali ni saya dapat trip ke dua pulak. Trip pertama dah sampai di jeram, diorang tak sempat singgah pun di gerai tu. Badan saya dah keletihan tahap melampau ni. Tau-tau saje lah kalau dah berendam dalam air, memerlukan banyak tenaga untuk memastikan suhu badan dalam keadaan stabil. Nak pulak air yang sejuk.. ceh.. pandai-pandai je... lantak la..

Bergaya di gerai nenek tadi.

Sampai saje di jeram saya cadangnya nak tido jap dimana-mana ruang yang ada, tapi melihat sahabat-sahabat lain terlalu excited tukar pakaian, ilang la rase nak tido tadi. Jadinya, saye pun terus tukar pakaian. Haha.. jom!!!!

Tapi perut lapar la pulak.. makanan yang kami bawak untuk pagi tadi je.. tengahari kene tawakal saje. Nasib baik ada kerepek lagi. Jadi itulah yang menjadi santapan kami beramai-ramai.

Cadangnya nak panjat bukit mencari tempat mandi yang lebih cantik, tapi atas faktor keselamatan terpaksa dibatalkan.. huhu.. berendam je la ditempat tadi. Sebenarnya, ada satu kawasan yang dibina di situ untuk mandi. Macam kolam la.. tetapi disebabkan air disekat dan dimasukkan pasir (ntah sape punye kerja la) menjadikan air bertakung yang menjadi sedikit kotor.

Lalu kami cuba untuk membuat satu aliran supaya air dapat mengalir dan kami boleh mandi disitu. Jadi kami buat satu aliran yang dinamakan 'Aliran Abah'. original idea daripada abah, kami just follow je... wokey!!! kita ikuti perkembangan kisah aliran abah nanti ye.. huhu..

'Aliran Abah' ataupun nama lainnya 'Terusan Syazwan' yang dalam permulaan.

Bersambung....

Monday, December 28, 2009

Jeram Tebrau-Part 3 (Solat Jumaat)

SOLAT JUMAAT

Setelah selesai bersiap untuk ke masjid, saya dan beberapa rakan lain bertolak menaiki kereta trip pertama. Perjalanan kami sedikit lewat kerana jalan sedang diturap, jadinya terpaksa berhadapan dengan lori2 yang ada. Seperti biasa, ada tempat yang perlu kami turun kerana keadaan jalan yang tidak mengizinkan.

Kami sampai di masjid kira-kira jam 12.30 tengahari. Saya terkejut bila melihat pintu pagar masjid yang masih berkunci.
"Betul ke ada solat jumaat kat masjid ni hari ni?" soal saya kepada sape-sape yang ingin menjawab.
"ada, aku dah tanye imam masjid ni hari tu," jawab Aizat yang sudah pernah sampai ke sini dahulu...
"Apsal kosong je lagi masjid ni?" Saya mempersoalkan lagi, masih lagi tak percaya.
"Tengok tu, ada pak cik tu datang nak solat." Aizat menunjuk ke arah seorang pak cik yang memakai kain pelekat.
Boleh pakai la hujah ni. Sebelum kami masuk ke dal masjid, sempat lagi kami bergambar dihadapan masjid...

Pemuda masjid menggegar dunia..

Masuk ke kawasan masjid, kelihatan pak cik yang kami lihat di luar tadi. Waktu itu cuma ada pak cik tu seorang je. Pelik sebenarnya, kalau di kampung saya waktu macam ni dah ramai dah orang. Tapi yang ramai pun orang tua je. Pemuda-pemuda kampung saya entah kemana.
"Assalamu'alaikum pak cik, ada solat jumaat ke kat sini?" soalan yang macam kelakar jugak la dari si Aizat ni, tapi untuk mendapatkan kepastian kami tanya jugalah.
"Ado, pukul 1 nanti adolah orang" jawab pak cik tadi dalam loghat Nogorinye...

Kereta yang tersangkut dalam perjalanan ke masjid

Kami pun bersiaplah untuk mengambil wuduk, sempat juga pusing-pusing masjid ini. Kelihatan masjid di kawasan itu tidak dijaga dengan baik. Dah selesai ambil wuduk kami naik ke dalam masjid, bersalaman kejap dengan pak cik tadi. Pak cik tadi memang peramah orangnya, die bertanye tempat kami belajar, dimana asal kami. huhu
"mu orang mana?" pak cik tadi bertanya kepada seorang lagi sahabat saya Fattah. Kali ni loghat pak cik tu macam kelantan sikit sebab tahu ada diantara kami asal daripada kelantan.
"Kota Bharu" jawab Fattah ringkas
"ow.. dekat dengan tempat Tok Guru? saya nak pergi jumpa Tok Guru jugak" kata pak cik tadi.
Kami cuma tersenyum saja. Kata Pak Cik tadi, Tok Guru Nik Aziz pernah sampai di kampung itu, tapi sudah lama la. mungkin pak cik ni dah rindu dengan ulama' besar itu..

Tak sempat nak berbual lama sebab kami dalam keadaan kepenatan, dan tak sabar nak solat sunat. hehe...

Trip lain sampai

Selesai solat sunat, saya duduk saja. Nak tidur tak boleh lelap pulak mata ni, saya memang susah nak tidur kalau duduk. Mesti banyak je perkara yang terlintas dalam fikiran menjadi penghalang untuk tidur.

Suasana dalam masjid

Seorang demi seorang ahli qariah tiba. Jam hampir pukul 1, tapi ahli jemaah tak ramai lagi. Ahli kampung ni memang peramah agaknya. Seorang demi seorang yang datang, bersalaman dengan ahli jemaah yang lain. walaupun mereka duduk dalam jarak yang jauh. Mulanya saya tak perasan, tapi bila melihat seorang pak cik yang dari kanan pergi ke kiri masjid untuk bersalaman dengan ahli jemaah di situ kemudian balik semula ke kanan masjid. SubhanaAllah, inilah salah satu hikmah solat jumaat sebenarnya. Dan ini sepatutnya kesan yang kite perlu dapat daripada masjid.

Masjid bukan sahaja tempat untuk melaksanakan ibadat khusus seperti contoh solat, mengaji al-quran, ceramah dan beberapa lagi perkara yang kita sering silap faham. Maka dengan itu ramai dikalangan masyarakat pada hari ini yang meletakkan masjid sebagai 'rumah ibadat'. Masjid cuma dikunjungi pada waktu solat saja. Apa salahnya diadakan program kemasyarakatan di masjid, tak semestinya di balai raya ataupun dewan. huh....

Baru-baru ni pulak, ada diadakan masjid akad nikah di masjid kampung saya. Kebetulan pula yang kahwin pada hari itu ialah belia kampung saya. Jadi memang ramai la sahabat2 belia yang hadir. Dalam hati saya mula terdetik, "ramai rupanya pemuda kampung ni, boleh pulak pergi masjid.." bukanlah nak rendahkan sesiapa, tetapi kenapa jadi macam tu? mereka bukanlah tidak ada keupayaan untuk hadir, tapi apa yang menyebabkan mereka tidak hadir? musykil ni, harap-harap projek terbaru saya dikampung saya itu nanti akan membuahkan hasil..

Berbalik dengan masjid yang kami singgah baru ni... saya menantikan anak muda masuk ke masjid, tapi tak de lagi. Mungkin same dengan tempat lain kot, pemuda-pemuda ni datang lambat. Takpe la, tunggu saje la. Tidak lama selepas itu, AJK masjid saya kira, membuat pengumuman berkenaan dengan sambutan maal hijrah peringkat mukim. Dalam hati saya berkata, "ow.. takde la pasif sangat masjid ni.. ada gak program-program nya."

Kemudian barulah azan berkumandang.

***************************

Khatib naik keatas mimbar untuk memulakan khutbah. Sama dengan tempat-tempat lain, khatib cuma membaca teks yang telah disediakan, bukanlah berkhutbah. Ini dipanggil membaca khutbah saje. Kalaulah si pembuat teks itu adalah golongan yang sesat, maka khatib akan membaca apa yang ditulis. Kalau buat ayat lain kene tindakan pulak. Inilah kerja pemimpin negara kita yang seringkali menyembunyikan kebenaran. Moga-moga 'mereka' cepat hancur.

Tidak mengapalah sekadar membaca, kita ambil apa yang baik. Bermula bacaan khutbah tersebut, saya dapat melihat kelainan daripada Tok Imam ini. Bukan hendak mengaibka sesiapa, cuma harus untuk kita jadikan perbincangan 'ilmiah. Makhraj ataupun sebutan yang agak teruk la jugak. Membuatkan penyampain khutbah tidak dapat saya dengar dengan jelas.

Kemudian khatib tadi mengimamkan solat. Saya melihat imam yang sama, hati saya mula bimbang sebenarnya. Tapi tidak mengapalah, saya cuba untuk thiqah dengan pilihan jabatan agama. Malangnya, apa yang saya rase silap... bacaan al-quran seorang imam ni sangat la teruk. Sebutan dan juga harakat banyak yang salah.. kalau dalam ilmu tajwid terdapat dua jenis kesalahan(lahnu) iaitu lahnu jali (kesalahan yang nyata) dan lahnu khafi(kesalahan yang teresembunyi). lahnu jali boleh kenal pasti orang awam manakala lahnu khafi hanya dapat dikenal pasti oleh ahli quran sahaja.

Selepas solat. Kelihatan imam tadi sedang berjalan (berjubah coklat)

Jadi, saya kira terlalu banyak kesalahan yang boleh dikenal pasti oleh orang awam. Kalau ikut apa yang saya belajar, bilamana membacakan fatihah dengan mengadakan lahnu jali secara automatik solat itu terbatal. Bacaan imam ini membuatkan saya dan rakan2 yang lain juga was-was... selesai solat, saya mendapatkan sahabat-sahabat saya yang lain. Kami mengadakan perbincangan. Tapi soalan ini nanti saya tanyekan kepada yang lebih pakar lah. Ada masa nanti kita berkongsi sama-sama.

Terdapat syarat-syarat untuk seseorang itu menjadi imam solat. Iaitu:
1. Islam
2. Beakal
3. Baligh
4. Lelaki
5. Fasih membaca al-Quran
6. Selamat daripada uzur
7. Mampu melaksanakan rukun dengan sempurna
8. Selamat daripada kehilangan satu syarat daripada syarat-syarat solat.

Kita melihat bagaimana fasih dalam bacaan al-quran mesti ditekankan. Syarat 1 hingga 4 saya kira adalah syarat biasa. Jadi perkara utama untuk melantik seorang imam ialah mencari seorang yang mempunyai bacaan yang fasih. Persoalan yang lain, dimana ahli kampung yang lain. Adakah imam ini yang terbaik bacaaannya.. Ataupun ada permainan politik yang telah membenarlan imam sebegini mengetuai solat... saya pun musykil... Takde ke orang yang sanggup berkorban untuk tinggal dimasjid itu untuk menjadi imam, orang yang sememangnya layak. Kalau la kerajaan sewenang-wenangnya mencampakkan guru-guru ke sabah dan sarawak dengan alasan kekurangan guru disana, mengapa tidak diadakan perkara yang sama...

Baiklah, itulah kisah imam tersebut.. kisah makmumnya pula rupanya sampai habis solat jumaat pemuda-pemuda kampung ni tak berjumpe dengan jalan nak ke masjid ni.. aduhai... pangkah lagi sebarangan... jumlah kehadiran di masjid pun sangat sedikit... nasib baiklah lebih daripada 40 orang. Saya pun tak tahu apa sebenarnya berlaku di kampung ini...

Akhir kate, dalam post ini. Kita kene sedar bahawa masjid adalah pusat bagi kita untuk mentarbiah orang-orang kampung. Andai kata masjid tidak dimanfaatkan dengan sebaik mungkin maka rosaklah peribadi diri. Jangan la mengharapkan bantuan kerajaan fasik kita semata-mata kerana bantuan itu tidak akan menyumbang kepada redha Allah. Tapi pohonlah hidayah moga-moga Allah pandu hati ini untuk lebih dekat denganNya..

Wallahu'alam....

Bersambung...........

Sunday, December 27, 2009

Jeram Tebrau-Part 2 (Aktiviti)

AKTIVITI DI JERAM

Sambungan episod yang lepas.....

Alhamdulillah setelah selesai membeli ais, kami terus ke jeram. Kumpulan yang sebelum ni cume dihantar oleh kereta separuh jalan saje. Jadi disebabkan kami kumpulan terakhir jadi kenelah bawak kereta sampai ke Jeram. Dikhabarkan jalan nak ke sana memang teruk. Terpaksa naik bukit yang curang, jalan yang tak siap lagi dan macam2 lagi mehnah yang perlu dihadapi...

huhu...

krukk..!!!! argh!!! kuatnye bunyi kereta mengheret batu dibawah. "kite kene turun ni.. tak lepas dah ni.." cadangan sape ntah untuk keluar.. kami pun keluar dari kereta dan berjalan di depan sikit. Kemudian membiarkan kereta memanjat bukit cume bertemankan pemandu saje. Kami berlima iaitu saya, Izhan, Faiz, Syahir Halim, dan Syazwan(abah) menunggu diatas. Kalau kami semua duk dalam kereta ni memang sangkut la kereta tu di bukit... ujian2..

Kami terpaksa turun daripada kereta kerana jalan yang sangat teruk.. ish3..

Alhamdulillah jalan di depan ok sikit, baru diturap. Bau minyak tar pun masih kuat lagi. Cuma bukit je la yang menghalang Hadi memecut kereta laju, kalau tak memang kejap je dah sampai. Si Hadi ni mane bleh bawak kereta slow.

Huhuhu... sampai di Jeram. Keluar dari kereta saya terus berlari mendapatkan kawa-kawan lain untuk amek gambar diorang. Ada yang dalam air tengah berendam, ada pulak yang tengah makan.. huhu.. trip terakhir(kami lah) sampai lebih kurang dalam pukul 10 pagi....

Ha.. nak tau aktiviti pagi tu, kite lihat gambar-gambar di bawah:

Aktiviti yang pertama bagi yang sudah sampai ialah makan. Makan nasi lemak yang di tapau dari Nilai.

Sume peserta sampai di Jeram Tebrau. Bersedia untuk menjalankan aktiviti sikit.. huhu.. eh apsal budak baju merah pandang kamera... kui3...

Ade juga yang berendam...

Habis makan, saya pun dengan secepat mungkin bersiap nak mandi. Saya dan beberapa orang makhluk lain terus naik ke atas. Bukan tempat air terjun pun, tapi macam best sikit la dari bawah ni.

Saya dan makhluk 'jambu' ni.. haha...

Dah puas la jugak bermain air di atas kami turun semula di bawah untuk bersama-sama dengan rakan-rakan yang lain. Macam tak syok plak berpecah ni.. huhu.. naik atas sebenarnya nak bergambar je.. tapi tak boleh nak upload banyak-banyak.. haha...

Apa yang diorang buat sebenarnya. Kami turun tengok diorang tengah main 'buli'. Membuli seseorang yang berada ditengah yang cube merebut bola. Setibanya kami dibawah terdengar la arahan daripada 'unit modul' (dia yang lantik diri sendiri) ajak main bola beracun. huh.. memang permainan kegemaran saya tu... dah lama tak panas tangan main bola baling... Jadi Aizat selaku unit modul mengetuai permainan tersebut...

Ni gambar pasukan yang kalah tu.. kita dapat lihat sendiri muka-muka kekalahan.. haha

ini pulak gambar kumpulan yang telah menjuarai permainan tersebut. Kelihatan Aizat baru saje menanduk bola keluar daripada kawasan permainan. Tahniah!!! (saya kumpullan yang ni la.. huhu)

Fuh letih jugak la... Yang penting seronok, berjaya 'membunuh' dua orang dengan satu balingan saja.. huhu.. kesian kumpulan diorang, kumpulan yang gagal tu cuma mampu bertahan selama 2 minit 50+- saat saje berbanding kumpulan kami mampu bertahan lebih daripada 3 minit tu pun dalam keadaan 3 orang yang masih belum terputus nyawa.. (^_^)

*********************

Sudah habis bertembur didaratan, kami menuju pula ke medan tempur yang lain.. haha.. masuk ke dalam air... Setelah sekian lama dihimpit kesibukan bandar Nilai. Dengan pelajaran ditambahkan kerja-kerja persatuan. Inilah masenya untuk kami merehatkan minda yang sudah padat. Alhamdulillah dengan izin Allah tiada perkara dingin berlaku sepanjang rehlah kali ini... huhu...

Wajah ceria sebahagian daripada kami.. huhu

Diringkaskan cerita.. dah lame bermain air, simbah menyimbah orang... jadi kami pun bersiap untuk pergi ke masjid bagi menunaikan solat jumaat. Masjid agak jauh jugak la, terpaksa beberapa trip perjalanan menaiki kereta. Alhamdulillah kami sempat sampai pada masenye..

Bersiap untuk trip pertama ke Masjid

Di masjid ada beberape perkara yang pelik berlaku sebenarnye. Tak pernah saya tengok keadaan macam tu.. tapi.. saya nak ceritakan pada next post la.. huhu..

Bersambung.....

Jeram Tebrau-Part 1

"Tiada apa yang lebih bernilai dalam hidup ini melainkan pekerjaan yang dilaksanakan atas dasar cintakan Allah."

Alhamdulillah, 25 Disember 2009 bersamaan dengan 8 muharram 1431, ahli bilik B2-3-7 telah mengadakan rehlah di Jeram Tebrau, Negeri Sembilan. Walaupun yang anjurkan bilik B2-3-7 tapi ade juge ahli bilik lain yang turut serta memeriahkan suasana. Jumlah peserta keseluruhan ialah 18 orang. hm... ramai juge la tu. Malangnya kami cuma ada sebuah kereta sahaja. Pada awalnya ada 2 kereta, kereta Midi dan Hadi. Disebabkan Midi ada emergency kene balik guna keretanya, jadi kami terpaksa memanfaatkan sebaik mungkin kereta Hadi ini.. Penghargaan yang sangat tinggi kepada Hadi ye.. TQ.. huhu..


**********************************

Rehlah kali ini kami buat on the spot je.. tibe je tercetus idea dan terus jalan. Susah jugak lah nak pilih tempatnya, berlaku pertengkaran yang sangat dahsyat dalam bilik. Akhirnya setelah berbincang dan dipersetujui ahli bilik kami sebulat suara memilih Jeram Tebrau... huhu... jadi bermula la perancangan. Tapi yang kami musykil sampailah ke hari ini, sampai sekarang kami tak dapat detect lagi siapa pengarah yang sebenarnya... hmm... tapi alhamdulillah, rehlah berjalan dengan lancar sebab semua orang 'dengar kata'.

Sehari sebelum hari rehlah, kami telah mengutuskan 2 orang ahli bilik untuk survey tempat. Disebabkan budak IRK ada exam lagi, jadi kami hantar dua orang budak LAW untuk pergi. Perjalanan pertama menaiki kereta, tapi sesampainya di lokasi mereka mendapati tempat tu susah nak bawak kereta. Jadi 2 orang hamba Allah ni patah balik untuk meminjam Motor milik izudin.. haha... Agak dalam jugaklah tempat tu sebenarnya, ditambah dengan jalan yang tak berapa elok, memang mencabar mental dan fizikal la..

Akhirnya sampai la si Aizat dan Zaid ke lokasi rehlah... sempat pulak diorang mandi, bawak balik pasir ke bilik.. ces...!!


********************************************

Pada hari kejadian, kalau ikut perancangannye sume akan bertolak jam 7 pagi tu, tapi sebab MRC punye program lepas subuh tu jadi agak lewat la bertolak. Tapi takde la lari sangat masa. Saya pergi trip yang pertama... huhu.. excited sangat nak pegi rehlah ni...

Ni first time saya berhenti di Stesen KTM Tiroi. Pelik la plak stesen ni, dah la buruk.. tak de penjaga tiket plak.. ish3... tak membangun langsung. Sesampai je di stesen Tiroi kami mencari makanan untuk dijadikan alas perut... hehe... takde la sampai melantak pagi2 tu, makan sikit je.. sementara nak tunggu kawan2 yang lain...

Ini kumpulan pertama yang bergerak. Saya sekali la ni, jadi cameraman... huhu


Sebelum singgah di kedai tu, sempat jap kami bergambar di papan tanda.


Berkumpul di KTM Tiroi menanti kereta datang

Sampai je kawan2 yang lain kami kene tunggu kereta pula nak angkut kami ke Jeram tu. Agak jauh la jugak Jeram tu dari KTM Tiroi. Sementara tunggu kereta punggah, kami teruskan perjalanan. Beselah, kalau dah jalan ramai2 camni.. memang macam2 perkara lucu yang berlaku. Tapi saye
cume berdiam saje.. hehe... haha..

Berjalan sambil menantikan kereta.

Tak jauh kami jalan, sampai lah kereta. Nak angkut semua tak bleh, kene angkut sikit2.. tapi mane yang muat kami mampatkan dalam kete Hadi tu.. memang jadi sardin la.. Tapi saya tak naik lagi, kami meneruskan berjalan kaki 5 orang... jauh la sudah kami berjalan. Tibe2 ternampak satu wakaf berwarna hijau. Jadi kami pun berehat la sekejab nak betulkan otot2 yang dah longgar ni.. hehe.. letih woo jalan... sempat juga kami membuka bekal makanan kami untuk mengembalikan tenaga bagi meneruskan perjalanan.


Gambar sardin yang sedang diproses


Signboard wakaf yang kami berhenti. Perkataan "Membangun Bersama Islam" tu menarik minat untuk kami singgah berehat.

Dah lama menunggu akhirnya sampai la kereta untuk menjemput kami. Sebelum terus ke Jeram, kami pergi mencari air batu jap.. dekat je, ada kat kawasan2 situ jugak... huh... akhirnya sampai la saya dan rakan2 di Jeram Tebrau...



Siap membeli ais..

Nak tau aktiviti kami lagi, jangan ketinggalan untuk membaca di post yang akan datang ye.. huhu..

bersambung.....

MENARIK AKAN DATANG, JANGAN KETINGGALAN!!! HEHE

(^_^)

Thursday, December 24, 2009

Pulihkan semangat yang hilang..

Perantau musafir perjuangan,
tabahkanlah hati,
Berjuang di rantau orang,
sedih pilu hanya Engkau yang tahu...

Mungkin ramai di antara pembaca sekalian yang sudah lazim dengan ayat di atas. Ayat di atas dipetik daripada sebuah lagu yang bertajuk Perantau. Dinyanyikan oleh penyanyi terkenal iaitu bekas vokalis kumpulan Raihan, Nazrey Johani.

Lagu ini sering saya putarkan di laptop ataupun mp3 player berulang-ulang kali lebih lagi ketika terasa seolah hilang semangat diri dalam istilah lain disebut sebagai 'futur'. Bukan sahaja rentak dan juga muzik yang menarik tetapi yang dapat membawa roh untuk meneruskan kehidupan ialah kerana susunan lirik yang sangat memberi erti dalam diri saya. Pertama kali mendengar lagu ini sewaktu menumpang kereta seorang bekas pimpinan mahasiswa Malaysia menuju ke masjid untuk solat jumaat.

Gambar hiasan

Pertama kali mendengar, terasa keasyikan dalam lagu tersebut. Lalu bila balik ke Nilai saya terus mencari lagu tersebut, dan akhirnya berjaya saya mendapatkannya.

Tapi perjuang kembara perjuangan,
Ujian bukan batu penghalang,
Kerana itulah syarat dalam berjuang,

Seringkali kita ditimpa bala bencana atau kita selalu sebut sebagai ujian daripada Allah. Setiap manusia mempunyai ujian yang berbeza-beza.

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu Dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang Yang sabar" (Baqarah:155)

Ujian memang menduga kekuatan iman kepada Allah. Tapi itulah syarat yang wajib ditempuh oleh setiap pendokong agama Allah. Menkutkan sebenarnya bila kita membuka sejarah perjuangan para pejuang2 darulu.. seperti Syeikh Ahmad Yasin yang dibom sehingga hancur kepalanya, tidak ketinggalan juga aktivis wanita iaitu Zainab al-Ghazali al-Jubaili yang dimasukkan ke dalam bilik yang terdapat anjing gila, kemudian dipukul sama seperti pukulan yang diterima oleh lelaki, di penjarakan di Penjara Air ayng cukup menyeksakan. Inilah semua yang syarat-syarat dalam perjuangan.

Mengapa pula perjuang hari ini boleh duduk senang. Takut untuk berhadapan dengan 'penyeksaan' daripada mendokong kemungkaran.

"dan ingatlah (Wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik Yang menggagalkan tipu daya."

************

Teringat saya ketika aktiviti usrah sewaktu di SMKA TAHAP dahulu, senior saya pernah cakap bahawa menrut beberapa kajian, seseorang akan bertahan dengan semangat barunya hanya untuk seminggu. Kerana selepas itu kita perlu mencari material yang baru untuk menaikkan kembali semangat yang hilang.

Jadi bagi saya, saya pun pilih la lagu perantau ini sebagai material bagi saya untuk menaikkan kembali.

Mungkin ada sahabat saya yang sedar kalau ada videoshow yang saya buat selalunya mesti saya masukkan lagu Perantau. hehe... Sengaja saya masukkan, moga-moga dapat berkongsi minat dengan sahabat yang lain. Jadi kalau dah bosan dengan lagu ini mintaklah orang lain pulak buatkan ye...

Sekadar coretan untuk mengembalikan semangat setelah mood exam menguasai diri selama beberapa minggu...

Friday, December 18, 2009

Khemah Ibadat SK Relong

Masih lagi bercerita berkenaan dengan Khemah Ibadat sambungan daripada post saya yang sebelum ini...

Sedang saya duduk bersandar di dinding masjid selepas selesai mendenngar bacaan budak2 ni, datang adik saya yang menjadi fasi dalam khemah ibadat kali ini.. ingatkan nak apa, rupanya meminta untuk menyampaikan ceramah pada keesokan paginye.. huh.. ceramah apa plak ni..?? rasenye pihak sekolah dah ketandusan idea mencari penceramah jadinya saya lah menjadi mangsanye... " ceramah motivasi ye." kate adik saya.. ikut deme la.. (tu maknanye setuju la tu).

Balik dari masjid dah lewat.. hampir jam 11 malam bercampur pening kepala lagi dengan karenah budak2 di masjid tadi.. fuuh.. sabar je la wei... nasib baik sedare mare je.. hehe... tapi tak puas hati gak, mana mahasiswa2 dan belia2 kampung yang yang cemerlang sangat tu.. sume sibuk nak kahwin kot.. tak pe la.. biar yang bujang ni je la yang teruskan kerja2 ni...

Hmmm.... apa nak bagi kat budak2 ni.. tengah2 berfikir... kerana pening sangat baik tido je la... spontan je la esok.. huu.. tindakan berani mati dibuat... esoknya saya balik awal sikit dari masjid.. sepatutnya kene habiskan tasmi' budak2 tu pukul 8 pagi, tapi kul 7 saya dah check out dah dari masjid.... nak prepair la kononnye...


Saye memeriksa video yang yang sesuai untuk ditanyangkan.. ada la sikit.. antaranya video trailer 2012, tragedi siksa kubur dan beberapa lagu2 yang bole layan la... hehe.. masa diberikan 2 jam.. huh.. nak wat apa 2 jam.. kering tekak gini...

Bermula ceramah saya, perkara pertama saya tanye kepada para peserta, apa itu ibadat?? alhamdulillah jawapan yang memuaskan hati apabila mereka menjawab suatu perkara yang disukai Allah... saye minta pula mereka memberi contoh ibadat.... semuanya tidak lari daripada solat, puasa, haji, zakat, sedekah.... lalu saya cuba menduga mereka dengan bertanyekan adakah makan itu ibadat?? adakah tido itu ibadat?? hehe.. ada di kalangan mereka menjawap takkan la tido pun ibadat... :) tapi ada juga yang pertahankan bahawa tido itu ibadat.. jadi berlaku pertengkaran kecil antara mereka.. huhu... seronok gak tgk budak kecil bertengkar.. saya pun join sekali jadi batu api
sikit...

Jadi semuanya ibadat... saya tegaskan... masih ada lagi yang tak berpuas hati macam mana tido bleh jadi ibadat... buang air boleh jadi ibadat... mereka tak puas hati.. huhu... selagi mana perkara yang kita buat mendapat keredhaan Allah, ialahnya dikire ibadat.. setelah beberapa contoh diberikan berulah dapat melegakan sedikit hati mereka..(ada gak yang blurr lagi.. hehe, bialah)

Perkara pertama yang cuba diketengahkan ialah solat menjadi tunjang bagi kehidupan insan dan setiap perkara yang kita buat mesti mendapat keredhaan Allah.. barulah betul ibadat kita.. sebenarnya saya tidak beberapa setuju dengan pelaksanaan program ni.. hehe.. program ni terlalu padat dengan aktiviti seperti bacaan al-Quran, qiamullai, dan macam2 lagi aktiviti yang berbentuk ibadat khusus.. saya tgk budak2 ni macam dah nak termuntah bace quran... seolah2 skop iabdat itu telah di kecilkan kepada ibdat khusus saje.. jadi peluang yang ada saya cube jelaskan bahawa setiap perkara yang kita lakukan adalah ibadat... apa yang termampu je la.. takkan nak bukak kuliah tassuwur Islam sebagai ad-deen.. kang pening budak2 ni... huhu..

Budak2 ni dah pelik dah bila si penceramah mintak diorang wat robot gune kertas. Tapi diorang layan je..

Fuh.. budak perempuan memang cermat.. Kertas dikoyaknya cantik je.. yang lelaki buat ikut suke je koyaknya.. tapi yang lelaki sipa awal la..:)

Nak tunggu diorang selesai siapkan robot ni pun makan masa setengah jam.. fuh.. letih.. dengan macam pertanyaan lagi.. arahan saya senang je. koyakkan kertas jadi 17.. kemudian bentukkan robot dengan menggunakan kertas tersebut.. design semua same. Yang bezanya saiznye kot.. setelah semua kumpulan selesai menyusun kertas menjadi bentuk robot itu saya pun cuba menerangkan maksud robot itu.. 17 cebisan mewakili ada 17 rakaat solat fardhu dalam setiap hari.. bila mana kita selesai menuanaikannya maka sempurnala kejadian kita.. kalau tidak kita akan cacat..


Seperti meninggalkan solat maghrib, saya meminta peserta mengalihkan 3 cebisan kertas iaitu kepala robot itu.. maka cacatlah robot kerana ketiadaan kepala.. begitu juga anggota yang lain.. dan seperkara yang perlu kita lihat bahawa Allah hanya akan memandang robot yang semnpurna kejadiannya tanpa ada cacat cela sahaja.. yang cacat tidak akan dilayan.. begitu la perumpamaannya.. hehe.. diorang main2 banyak.... tibe2 je tercetus idea ini.. sebab tgk diorang cam mengantuk je... terpaksalah buat modul on the spot...

Pengalaman mengajar banyak perkara. Saya tidak rase ianya satu perkara yang membosankan. Malah saya mengira bahawa kanak2 seusia ini lah merupakan asek paling bernilai untuk Islam suatu hari nanti. Kanak perlu dididik dengan penuh nilai Islam. Saluti diri mereka dengan akhlak Islam. Hiasi jiwa mereka dengan al-Quran. moga2 mereka menjadi insan yang akan menaikkan kembali kegemilangan Islam. Jangan biarkan kanak2 sekarang mengulangi kehidupan jahil kita dahulu.. ini yang menaikkan semangat saya keran tidak mahu melihat kanak2 leka seperti saya di zaman dahulu...

Kepada pemuda pemudi khususnya mahasiswa, kita kene sedar bahawa diluar sana begitu ramai yang dahagakan keindahan Islam. Mereka ketagihan kepada hidup bertuhankan Allah. Jangan la kita terlalu mementingkan diri sendiri dan memandang rendah kepada org lain..

Semoga perkongsian kali ini memberi manfaat kepada kita semua.. huhu..;)

Tuesday, December 15, 2009

Hidup ku di midterm break

Cuti adalah saat yang selalu dinantikan oleh diriku ini.. wah... tapi saya lagi tidak sabar menantikan bilakah cuti ini akan berakhir... hehe.. biasalah, hidup memang cepat bosan...

selesai muqaddimah untuk post kali ini... sudah sampai waktunya untuk kami bercuti dipertengahan sem. Rasenye baru saje masuk sem ini, rase macam baru semalam beli buku. rupanya sudahpun masuk ke pertengahan sem.. bagi kebanyakan pelajar di CFS, ini adalah sem terakhir buat mereka. Tapi saya masih ada satu lagi sem pendek yang perlu ditempuhi sebelum menjejak kaki ke Gombak.. huhu.. sedihnye tak de cuti...

Biasanya, setiap kali cuti saya akan pergi meninggalkan sahabat2 bilik terlebih dahulu.. tapi cuti kali ini mereka semua telah meninggalkan saya.. nasib baik ada soarng sahabat lagi yang tidak pulang.. semoga beliau selamat di sana.. hehe... malam yang cukup membosankan menanti keesokan harinya untuk pulang.. nasib baik ada Doremon.. hehe.. sudah, cukup setakat ini..

Sebab utama saya terpaksa pulang lewat ialah kerana ada kenduri kahwin sepupu saya di puchong. Jadi terpaksalah menunggu hari kenduri.. bagus gak sebenarnye...

ni la gambar sepupu saya yang baru melangsungkan perkahwinannya.. sepupu saya yang lelaki tu..

Ni plak gambar anak sedare sepupu saya yang tak bleh nak duduk diam.. jadi pak ngah die pun menunjukkanlah ketokohan sebagai seorang bapa.. haha

Jadi, setelah selesai majlis saya pun pulang ke Kuala Lipis bersama keluarga saya... ada pulak kerja menanti di kampung rupanya... keesokan harinya adik saya yang bongsu akan berkhatan... nampak gayanya kerja menjaga budak ini mesti diberi kepada saya.. haha.. lantak kau la Syamil... Adik saya berkhatan bersama dengan adik sepupu kami.. saya masuk ke dalam bilik doktor itu dua kali..

Cukup, habislah sudah riwayat kesan degil.. haha.. nampaknya mereka berdua terbaring saje di rumah.. adik saya asyik dengan PS2 die lah.. jadi saye pun bleh la relaks..

Di kampung saya juga diadakan Khemah Ibadat untuk pelajar sekolah rendah. Pada hukum asalnya saya ni tidak terlibat apa2, tetapi disebabkan program tersebut diadakan di masjid jadi tidak dapat la saya mengelak... Tapi cuma jadi pembantu sahaja, tolong top up apa yang perlu.. walaupun tidak berapa berpuas hatu dengan aktiviti dalam program tersebut tapi layan je la..

Nasib mereka la ye sesiapa yang mendapat libas
an hanger tu ye...

Rupanya baru la saya dapat rasai keperitan ustaz2 saya dulu mendengar bacaan kami. Memang takde trafic light langsung. ikut suka je nak sambung ke berhenti ke..ish3... memang patot la saya kene pukul dulu sebab silap mengaji. Tapi, takkan nak biar generasi sekarang tidak merasainya.. huhu.. nasib korang la ye..

Lagi malang kepada fasilitator yang ditest bacaan mereka oleh saya... tidak ketinggalan juga fasi yang termakan hanger saya.. sape suruh jemput Syahir Safwan ni.. memang kene la.. fasi pun tak bleh ngaji.. hehe.. minta maaf kepada fasi2 sekalian ye... nanti saya adakan progam khusus untuk kalian semua..

Ni slot penyelarasan Tajwid.. dah sorang-sorang datang tanye care bace, terpakse kumpul semua terus... saya yang jahil ini pun berkongsilah sedikit ilmu yang ada.. alhamdulillah moga dapat dimanfaatkan oleh semua..

Memang letih untuki memahamkan mereka... kene sesuaikan mengikut level mereka.. aduyai, biasa program untuk budak sekolah menengah ataupun universiti.. kali ni dapat sekolah rendah pulak.. mencabar fikiran dan emosi betul...

Apapun segala yang baik itu datang daripada Allah... Allah yang mengurniakan ilham untuk manusia melaksanakan.. semoga apa yang saya lalui sepanjang cuti ini diberkati Allah dan tidak meletakkan saya ditempatlan melainkan menjadi hambaNya yang penuh dengan rase syukur...

Friday, December 4, 2009

Pop Al-Quran

Assalamu'alaikum...

dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya.
(Ali-Imran: 104)

Ayat diatas cukup popular di kalangan masyarakat pada hari ini khususnya golongan muda. Ayat yang telah mewajibkan kita semua untuk berdakwah. Dakwah dalam erti kata yang sebenar ialah mengajak orang kepada Allah. Mengajak kepada Allah bukan bermakna membawa seseorang itu berjumpa Allah. Kerana kita sekarang terlalu 'lurus' dengan memahami sesuatu perkataan, sehinggakan pemahaman kita terpesong daripada makna yang sebenar...

Mengajak kepada Allah, membawa seseorang itu kepada fitrah manusia yang azali iaitu bertuhankan Allah yang Maha Esa..

Pelbagai method yang boleh diguna dalam usaha untuk menjayakan projek dakwah kita.. ada yang menggunakan internet, sajak, nyanyian dan lain-lain.. cuma pada kali ini saya ingin berkongsi berita kecil ini.. just a little big..

Dalam industri hiburan kita kini kita dapat mendengar hadith Nabi SAW dilagukankan. Dan lagunya agak popular la juga, tapi mungkin tidak terlalu meluas di Malaysia... dan yang akan keluar pula nanti ialah ayat quran yang dilagukan mengikut rentak pop balada.. hehe

kita biasa dengar al-quran dialunkan mengikut rentak bayati, raz, hijjaz, saba' dll tapi bukan pop balada.. bunyinya agak giler sebenarnya.. tapi lagu ini bukanlah diiringi dengan muzik kerana perlu kita tahu bahawa al-quran haram dilagukan dengan muzik..

Apabila dikhabarkan oleh komposernye iaitu pensyarah saya sendiri bahawa tidak lama lagi beliau akan menghasilkan lagu tersebut, timbul la rase sangsi dalam diri.. bukannya tidak thiqah(percaya) dengan pensyarah tu, cuma sedikit was2...

lalu dengan menggunakna teknologi yang ada saya bertanye kepada Ustaz wan-G.. hehe... :

soalan saya :
Salam'alaik.. disini saye ada satu soalan.. berkenaan dengan bacaan dalam al-quran.. bagaimana kalau kita melagukan bacaan quran mengikut irama balada ataupun pop... adakah ianya dibenarkan. sebutan dan tajwid tetap dijage... ciptaan lagu al-quran ini dijadikan sebagai nyanyian, juga salah satu care berdakwah kata penciptanya.. lagu al-quran ini tidak disertakan dengan muzik, cumi irama saje mengikut ala-ala pop balada..

Jawapan ustaz :
berlagu ketika membaca al-quran dibenarkan. mengambil lagu2 pop atau balada untuk dilagukan dalam al-quran, perlu dilihat terlebih dahulu, apakah ia mengandungi unsur mempermain-main al-quran atau tidak. jika wujud unsur mempermain2kan al-quran, maka itu adalah haram...

Akhirnya terlerailah persoalan saya tadi dengan jawapan daripada seorang Ustaz sebentar tadi.. saya turut menghantar soalan ni kepada beberapa ustaz lain cuma sedang menanti jawapannya...

Jadi saya sambut baik momentum baru dalam berdakwah ini. semoga ianya dapat memberi roh Islam yang sejati dalam diri seluruh umat Islam..

Sama-sama kita nantikan lagu tersebut...(penciptanya dah nyanyikan sikit dalam kelas hari tu.. ok la... makhraj huruf dan tajwid alhamdulillah)

p/s : salah seorang artis yang mempopularkan lagu hadis tersebut ialah Muadz (lagu Stand Up)