Pages

Labels

Sunday, October 12, 2008

Hari Raya

Salam'alaikum.......


agak lame dah tak up date blog ni. Akhir sekali waktu ramadan yang lepas ketika saya dan rakan iftar di KFC. Tu la, sibuk sangat menulis kat blog orang lain, blog sendiri dan tak ter'up date'..


Jadi ruangan kali ini boleh cerita sikit pasal perjalanan penulis ni akhir Ramadan dan ketika menyambut Hari Raya di kampung.


Saya pulang ke kampung pada 26 september iaitu hari jumaat. Lepas solat jumaat terus gerak dengan dua sahabat saya Syed Fadhli dan Alias. Disebabkan bas saya hari tu lambat lagi (pukul 7 petang) jadi saya pergi lah temankan Syed ke Low Yat beli keyboard.


Pastu berangkatlah diriku seorang diri ke stesen bas pekeliling. Sesampainya kat stesen bas, nampaklah beberapa orang melambai-lambai, rupanya adik-adik persijilan DQ (gen 9). Alhamdulillah, hilang la juge bosan menunggu basnya...






HARI RAYA


Hari Raya tahun ni disambut seperti tahutahun yang lain. Cam biasa Raya pertama pergi jalan dengan kawan-kawan kampung (Perbuatan yang sama seperti lebih 10 tahun yang lepas)



Tapi tahun ini sedih sikit lah, sebab sorang kawan kami dah terbang ke Mesir jadi hilang sorang gengb jalan Raya....(tapi kami lagi gembira sebab die dah pegi ke Mesir sambung belajar)





Ni gambar saya dan Safuan




Gambar Sadid dan Sabri

Hari raya pertama memang letih, jalan raya sampai merentasi beberapa buah kampung (tapi sikit je rumah yang dilawatinya)...



Tak dilupa juga rakan tahapian yang sudi mengunjungi saya dirumah, maklumlah saya takde lesen lagi jadi agak susah nak beraya ke rumah rakan-rakan tahap yang lain. Antara yang datang ialah RAsydan, Wan Nor Firdaus (Pidot) dan Amin Zikri. Tapi diorang datang asing-asing dan juga berlainan hari. Ada lah juga jemputan untuk join sekali beraya ke jerantut dari Rakan disana pada hari raya ke 3 tapi apakan daya tidak kesampaian...

Rasydan dan ayahnya




Pidot ngan kawan die


Amin Zikri

Hari Raya setiap tahun macam mana pun tetap lain. walaupun kite punye baju raya sama tapi suasana yang dahulu tidak dapat dikembalikan. Hari Raya kita meraikan kemenangan kita setelah berjaya melepasi tarbiah bulan ramadan, Erti kemenangan boleh kita rasai dengan keseronokan kita dalam beribadah dan rasa takut kita kepada Allah.


Hari Raya disambut oleh umat Islam diseluruh dunia tanpa mengenal kaum, warna kulit, ataupun kefahaman. Sebab iotu hari raya dikatakan sebagai hari kemenangan, kerana hari tersebut lambang kesatuankita seluruh umat Islam. Andai kita semua bersatu, kita akan mencapai kemenangan.

Dihari Raya kita digalakkan untuk menziarahi rumah saudara mara kita, ini bertujuan untuk mengeratkan lagi ukhuwah sesama kita umat Islam....

Saje bagi tazkirah sikit..............


Gambar keluarga

Gambar Keluarga besar

AKHIR KATA, SELAMAT HARI RAYA KEPADA SEMUA

p/s: sorry lambat update, cerita raya bersama keluarga saya banyak saya tulis dalam blog keluarga saya kat link sebelah

0 comments: