Pages

Labels

Tuesday, August 12, 2008

Cuti Mid Sem....

2 ogos bermulanya mid sem tuk exam dan hari tu jugelah bermulanya cuti mid sem. Jadi selain daripada persiapan untuk peperiksaan, penulis juge membuat persiapan untuk pulang ke kampung. Tetapi sebelum pulang ke kampung, penulis dan beberapa rakannya yang lain telah pun merancang untuk pergi ke suatu tempat. Destinasinya adalah di Perak Darul Ridzuan, salah sebuah negeri yang ditadbir oleh kerajaan Pakatan Rakyat.

Perjalanan kali ini boleh dikatakan agak mencabar dan menguji kesabaran kami. Pada awalnya, kami rancang untuk bertolak dari kampus pukul 12 tengahari. Tapi terpaksa tangguh sebab Haq dan Hadi kene siapkan tutorial dan submit sebelum balik ke kampung. Akhirnya bermulalah perjalanan kami lebih kurang pukul 6 petang. Itu pun penulis dan Hadi yang pegi dulu. Tapi tak pe. Sebelum pergi ke Perak, kami rancang nak pergi di KLCC untuk mengunjungi PC fair. Sesampainya di KLCC kami terus ke masjid berhampiran KLCC untuk solat sambil menunggu Haq dan Majdi.


Sampai kat masjid kami rehat kejap, waktu tu penulis ternampak seseorang yang yang macam dikenali. Penulis pun pergi dekat brother tu. Rupenya brother tu, senior penulis waktu di TAHAP dulu. Nama die Asyraf Syahrawi tahapian SPM 2004. Waktu yang ada, sempat la juge bertanya khabar. Habis sembahyang sambung pe

rjalanan untuk mencari makanan. Disebabkan di KLCC confirm takde gerai punye, jadi kami pergi menuju ke KFC. Nasib baik on the way nak gi makan jumpe dengan Ijlal, die ni junior penulis waktu di Darul Quran dulu. Sekarang ini tengah buat persediaan untuk ke Mesir. Dia lah yang tunjuk jalan kat dalam KLCC tu.

Rasenye mungkin dah jadi takdir agaknya. Time nak m

asuk KFC tu pulak jumpe ngan sorang lagi tahapian. Yang kali ni memang seronok betul la sebab dah lame tak jumpe, nak contact pun tak dapat sebelum ni. Name die Azizi same batch ngan penulis PMR 2004 habis PMR dia masuk Sekolah Sains Alam Shah. Bile dah jumpe, lame jugelah sembang sampai terlupe nak order makanan. Adalah dalam 15 minit lepas tu die pergi. Waktu tengah makan, Haq dan Majdi pun sampai diorang baju koporat IQRAC warna biru Nampak macam pemuda Barisan Nasional je.



Gambar di tepi tasik



Habis makan seperti yang dirancang nak pergi PC Fair, waktu dah pukul 9.30 malam. Bile dah nak sampai dekat dewan tu kami dapat mesej mengatakan bahawa PC Fair dah tutup. Sedihnya...... Tujuan asal pegi kat KLCC nak tengak PC Fair.

Dalam perjalan ke dewan PC Fair, kami lihat pelbagai jenis manusia. Teringat penuli

s ketika itu bagaimana kehidupan Arab Jahiliah dahulu sebelum diutuskan Nabi SAW. Tak tau kenapa penulis tiba-tiba terbayang begitu. Mungkin inilah yang dikatakan jahiliah Moden. Tak nak salah sesiapa, tetapi waktu itu terasa berdosanya bila melihat anak MELAYU berkelakuan sebegitu rupe...( ok tutup cerita ni, fikir-fikirkan lah..).

Kami pun terus menuju ke Serendah (rumah Hadi) dalam k

eadan yang sangat letih dah. Situasi KLCC waktu PC fair tau-tau je la. Nak beli tiket LRT pun dah ambil masa lama. Sampai di KL sentral pun kene beratur panjang nak beli tiket Komuter. Akhirnya dapat naik Train pukul 10.30 malam.

Sampai kat Rawang abang kepada hadi ambil bawa ke rumah. Sampai kat rumah, kami pun berehat....... Esoknye, kalau ikut plan asal kami nak

bertolak pukul 7.30 pagi tapi ade masalah sikit terpaksa tangguh hingga ke pukul 9.30 pagi. Jam 9.30 pagi kami pun bermulah pengembaraan ke Perak dengan menaiki kereta Proton Wira yang dipandu oleh Hadi Syafiq.
Sampai kat Perak kami berkumpul di Rumah Hisham, lepas tu baru bertolak ke rumah pengantin. Ramai juge la yang konvoi sekali antaranya Midi, firdaus, Hisham, Syafiq, Majdi, Haq, Hadi, dan beberapa muslimat. Sampai rumah pengantin kami pun makan dan bergambar dengan pengantin.........cerita selanjutnya(Selamat Pengantin Baru Abang Wan).......... habis kenduri kami pun pergi la melawat sekejap tempat-tempat yang ade di perak...


Kat Semanggol


Habis ronda-ronda Perak berkumpul semula di rumah Hisham untuk siapkan diri sebelum balik. Penulis kene bermalam lagi di rumah Hadi sebab tiket nak balik ke Bandaraya Kuala Lipis dah habis, bertolak dari Perak jam 9.30 malam. Perjalanan malam mengantuk betul. Sebab mengantuk sangat kami berhenti kat perhentian Tapah. Cadang nak minum air je, Tapi ternampak pule pau ayam... makan la sikit.... Sampainye kami jam 2 pagi. Dan terus berehat...

Esoknya penulis pun bertolak pulang ke Kuala Lipis..... perjalanan kali ini selain untuk berseronok dapat juge mengeratkan ukhuwah antara kami. Banyak yang penulis dapat ambil sepanjang perjalanan ini bila melihat sendiri realiti kehidupan didunia ini. Ada manusia yang diberikan hidayat dan penunjuk, dan ada juge yang Allah sesatkan mereka dalam kehidupan dunia ini. Manusia hendaklah berusaha untuk mencari Hidayah dari Allah, kerana itu kita disuruh untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. Semoga perjalanan kami diberkati Allah.

0 comments: