Pages

Labels

Friday, August 1, 2008

Belia Harapan Negara

Gambar Hiasan

Belia merupakan tonggak Negara. Ini kerana belia adalah pemimpin bagi sesebuah Negara buat masa hadapan. Jika hebat belia tersebut, maka hebatlah kepimpinan Negara pada masa akan datang ataupun sebaliknya. Persoalannya, bagamanakah kita ingin menerangkan maksud belia yang hebat?. Ada sesetengah pihak yang mengkategorikan belia yang hebat adalah belia yang mempunyai personaliti yang baik. Sebagai contoh berpakaian kemas, bersopan santun, berbudi bahasa, dan macam-macam lagi perkara yang baik dari sudut moralnya.

Saya tidak menafikan bahawa itu semua adalah characteristic yang perlu ada dalam diri seorang belia, tetapi adakah dengan nilai moral itu sahaja sudah cukup untuk mangelarkan belia yang hebat? Suka untuk saya bawakan sepotong ayat:

52. dan sesiapa Yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang Yang beroleh kemenangan.

Saya rasa sudah jelas mengenai apa itu belia yang hebat. As a Muslim, kita hendaklah mentaati segala perintah Allah dan RasulNya. Dan diakhir ayat diatas menyatakan bahawa mereka yang mentaati Allah dan RasulNya adalah orang yang mendapat kemenangan. Maka merekalah baru boleh digelarkan sebagai belia yang hebat.

Belia yang hebat mestilah yakin bahawa mereka dijadikan oleh Allah bukan untuk bersuka-suka di dunia semata-mata. Tetapi kita mempunyai matlamat dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.

115. "Maka Adakah patut kamu menyangka Bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja Dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada kami?"
Matlamat kewujudan manusia adalah untuk meng’abdikan diri kepada Allah s.w.t. seperti firmanNya dalam surah zariyat ayat yang ke 56:
56. dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.

Setiap perkara yang kita lakukan mestilah bermatlamatkan Allah s.w.t. Tidak kira, baik kita makan, minum, tidur, melompat, serve internet, jalan itik, dan sebagainya semuanya mestilah barmatlamatkan Allah.
Ada sesetengah pihak yang mendefinisikan ibadah sebagai amalan seperti solat, puasa, sedekah, umrah, dan seumpanya sahaja, sedangkan ibadah adalah satu ruang lingkup yang sangat luas seperti yang dijelaskan di atas. Pernahkah kita mendengar perkataan sekularisme? Fahaman inilah yang menyebabkan terjadinya masalah pembezaan antara ibadah khusus dan ibadah umum. Ini kerana sekularisme telah mengetengahkan fahaman membezakan soal dunia dan akhirat.:

208. Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam ugama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu Yang terang nyata.
Ayat diatas menerangkan bahawa agama Islam meliputi seluruh aspek kehidupan baik dari segi ibadah khusus mahupun ibadah yang umum seperti pergaulan, perkahwinan, ekonimi, politik, pemakaian, dan sebagainya.

Mengapa saya ketengahkan isu ini adalah kerana masalah inilah yang semakin menular dikalangan belia hari ini. Mereka mengatakan, “ kami sembahyang…. Kami puasa….” And something else. Tapi dalam hal yang lain seolah-olah mereka telah menolak tuntunan agama Islam.
45. bacalah serta Ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa
Yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan Yang keji dan mungkar; dan Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan.

Kita mendirikan solat, tetapi solat itu tidak mendatangkan kesan dalam diri kita. It must have something wrong in out solat. Oleh itu marilah kita muhasabah kembali tentang amal ibadat kita, adakah sempurna sepertimana yang dituntut oleh Allah. Mungkin ini sedikit tazkirah sebagai permulaan untuk kita mengenal dan menjadikan diri kita belia yang hebat disisi Allah s.w.t.

0 comments: