Pages

Labels

Friday, September 17, 2010

Memecah Tradisi Hari Raya

Rencana hari raya pada tahun ini agak sedikit berbeza daripada 15 tahun yang sebelum ini.. Mengape ye???!!!

Sudah hampir 15 tahun saya kira perkara yang sama saya lakukan cuma situasinya saja berbeza. Jadualnya; Raye pertama bersama sahabat-sahabat sekolah rendah. Perjalanannya ke 3 atau 4 buah kampung yang waajib kami pergi. Kenderaannya pada awal cuma berjalan kaki kemudian menaiki basikal dan akhir sekali menaiki motorsikal....


Gambar suasana hari raya pertama pada tahun 2008 bersama sahabat-sahabat dari sekolah rendah... Syahir, Safuan, Sadid, dan Sabri... 4s..

Tahun ini tradisi yang kami tekuni lebih satu dekad terpaksa kami tinggalkan kerana beberapa perkara yang tidak dapat ditolak.... Ada yang terpaksa beraya bersama saudara-mara, jadinya kami postpone ke hari yang lain..

Saya..???

Saya cuma duduk di rumah menanti masuknya waktu solat jumaat bagi kawasan Kuala Lipis dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya.. Setelah selesai solat jumaat saya terus ke kampung keledek untuk menemui sahabat TAHAP pula... disebabkan raye pertama pada tahun ni free jadinye kene lah cari perkara untuk mengisinya... beraya di rumah seorang ustaz yang merupakan Qari Negeri Pahang... huhu.. Shakir... kemudian kami bergerak ke rumah Amin Zikri, kononnye diadakan rumah terbuka di rumahnya....

"Aku bakar satey ni" ini lah mesej yang diterima daripada Amin, maka dengan penuh besar hatinya kami bergerak ke rumahnya... satey punye pasal....

Raye kedua buat ape plak ye???

SeLaMat Hari Raye~~~


0 comments: