Pages

Labels

Sunday, May 17, 2009

Pemuda Kita..???

Posting yang terakhir ialah ‘Selamat Hari Guru’… sudah menjadi kebiasaan membiarkan post tersebut dipamerkan kepada umum selama berminggu-minggu… kononnya terlalu sibuk sampai tak de masa nak kemas kini….

Alhamdulillah hari ni Allah beri kesempatan untuk mengusik sedikit di blog ni….

Teringat saya seorang tokoh Islam yang telah membuka Kota Kostantinopel iaitu Sultan Muhammad Al-Fateh, ketika beliau berjaya saje membuka konstatinopel beliau ingin menjadikan gereja yang terbesar disitu sebagai masjid untuk umat Islam beribadat..

Akhirnya penduduk kota tersebut bersetuju. Kemudian kerja-kerja pembersihan gereja itu dilakukan dan arah kiblat ditentukan….. Perkara seterusnya ialah pemilihan imam untuk mengimamkan solat.. hm siapa agaknya…. Sultan Muhammad meminta gurunya, tetapi gurunya menolak… lalu beliau keluar bertemu dengan tenteranya….Beliau bertanyakan tiga soalan:

1.Siapa diantara kamu yang pernah meninggalkan solat fardhu 5 waktu sejak akhil baligh

 diminta duduk…. Maka tiada seorang pun duduk.. kemudian beliau bertanya  lagi..

2. Siapa diantara kamu yang pernah meniggalkan solat sunat rawatib sejak akhil baligh sila duduk… maka hampir separuh tentera Islam itu duduk… kemudian soalan seterusnya..

3. Siapa yang sejak akhil baligh ada meniggalkan solat sunat tahajjud sila duduk… maka kesemua tentera Islam itu  pun duduk….. Cuma ada seorang saja yang berdiri, manusia itu adalah Sultan Muhammad Al-Fateh..

Maka Sultan Muhammad sendiri yang memimpin solat pertama itu…

Sedikit kisah daripada Novel Islam Sultan Muhammad Al-Fateh. Bukan untuk dibaca dan menjadi kebanggaan kita umat Islam sahaja, tetapi untuk kita semua contohi moga-moga kejayaan yang diperoleh oleh beliau dapat juga kita kecapi pada hari ini….

Elemen yang pertama sekarang ialah ketua…. Untuk memastikan Islam pada hari berjaya dijulang dan tidak lagi ditindas oleh orang yahudi kita mesti mempunyai ketua yang bertaqwa… Mari kita kaji ketua di Negara kita sebelum kita pergi ke Negara lain…. Siapa ketua kita..??? semua tahu… itu lah Najib….. walaupun sampai sekarang secara jujurnya penulis masih lagi tidak dapat terima kenyataan bahawa dia ni naik jadi pm….. takpe lah terima hakikat ni buat sementara waktu…. Taqwa tidak boleh dinilai daripada sudut mata kasar.. ulama’ mentafsirkan  definisi taqwa dengan banyak sekali tetapi semua mempunyai maksud yang sama…. Ada yang mengatakan taqwa umpama seseorang yang melalui jalan yang penuh dengan duri.. maka dia akan berjalan dengan berhati-hati tidak memijak duri….

Kita semua tidak tau lah macam mana hati si Najib ni pun… kita semua Cuma boleh menilai daripada sudut luaran sahaja sebagai contoh pergaulan, tanggungjawab terhadap isterinya….. kita boleh nilai sendiri lah… k, tutp cerita pasal pemimpin yang sudah berumur ini….

Fokus utama kali ini ialah jiwa pemuda……. Pemuda ataupun remaja merupakan product yang paling bernilai dimuka bumi ini… kerana merekalah yang akan mencorakkan dunia suatu hari nanti.. kerana itulah fokus utama golongan yang memusuhi Islam ialah pemuda…. Mereka telah cube melalaikan golongan pemuda dengan hiburan dunia yang melampau seperti muzik, seks, elemen keganasan, seram…semuanya adalah untuk menjauhkan golongan ini daripada mentauhidkan Allah…. Percayalah…. 

Andaikata Sultan Muhammad datang bertemu dengan kita pada hari ini wahai pemuda Islam sekalian… dan diajukan soalan kepada kita… siapa yang pernah meniggalkan solat fardhu 5 waktu sejak akhil baligh diminta duduk… sudah pasti majoritinya akan duduk…. Dan terduduk juga Sultan Muhammad kerana kesedihan dan petanda besar bahawa belum sampainya lagi waktu untuk Islam menang….

Kita pergi ke kisah Sultan Salahuddin Al-Ayyubi pula…. cerita yang cukup popular yang mana beliau cume membawa tenteranya yang bangun untuk berqiamullai sahaja untuk pergi berperang menawan baitul maqdis….

Jom sekarang kita bayangkan Salahuddin Ayyubi sudah ada sekarang… yang beliau datang menjenguk kamar kita di sebelah malam.. adakan kita tergolong dalam golongan yang dipilih untuk berjuang ataupun kita golongan rejected…. Hm….

Oleh itu, jangan kita memandang enteng soal ibadah ini kerana terkandung didalamnya barakah, rahmat dan syafaat bagi mengundang pertolongan daripada Allah… sekadar ini sahaja lah post kali ini.. hehe.. wallahu’alam

0 comments: