Pages

Labels

Tuesday, October 12, 2010

Takut kerna Ilmu

"Berkata ulama' terdahulu, ' Barang siapa memperoleh ilmu tetapi dengan ilmunya tidak dapat membawanya kepada takut akan Allah, maka ilmunya akan membawa kemudaratan kepadanya' "

Begitulah bunyinya sepatah ayat yang saya dengar sewaktu duduk mendengar ceramah Dr Zulkifli Muhammad Al-Bakri. Mendengar mutiara kata daripada ulama' yang hebat ini membuatkan diri terasa sangat jahil dan sangat lemah. Kata-katanya masuk terus ke hati, dengan nada percakapan perlahan yang penuh tawaduk... Seronok rasenye mendengar ceramahnnya...

Ilmu dan Takut Allah....


Mengapa para ulama' mengaitkan ilmu dengan perasaan takut kepada Allah. Pernah sekali saya memberi komen di Facebook menggunakan ayat seperti diatas. Kemudian ada pula yang bertanya, "Semua ilmu ke? kalau ilmu matematik pulak macam mana?" Tapi soalan itu saya biarkan tanpa memberi sebarang jawapan... Persoalan itu sepatutnya dibalikkan kepada si orang yang bertanya. 'Ada atau tidak ilmu di atas muka bumi ini yang datangnya bukan daripada Allah??' oleh itu mengapa kita hendak lupa akan kehebatan ilmu Allah... tidak timbulkah rase ta'zdim dalam hati kita melihat kehebatan ilmuNya??

Berfikir...

Allah S.W.T. memuji orang-orang yang berilmu,

"Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu". (al-Faatir: 28)

Jelas sekali Allah katakan bahawasanya orang berilmu itu adalah orang yang takut akanNya.... bagaimana pula bagi mereka mempunyai ilmu yang tinggi tetapi tidak dapat merasai kehebatan Allah???

Seorang Jurutera yang hebat mencipta kapal terbang sebagai contohnya... pernahkan difikirkan akan kejadian burung yang mampu terbang bebas tanpa perlukan pilot???

Bukanlah ilmu berkaitan hal ehwal agama secara langsung saja yang dapat membimbing manusia ke arah khauf kepada Allah, bahkan segala macam ilmu asalkan kita kembalikan ilmu tersebut kepada Allah maka perasaan takut dan mengagungkan Allah akan hinggap dalam hati kita...

Berkata Umar al-Khattab, "Perkara yang paling aku takuti berlaku terhadap umat ini ialah munculnya orang yang alim pada lisan tetapi jahil pada hati"


Dalam hadis Nabi SAW ade menyebut yakni ulama' adalah pewaris bagi Nabi. Mereka itulah yang membawa risalah Islam sehinggakan Islam mampu bertapak diseluruh dunia sehingga kemenangan berpihak kepada Islam kelak. Tetapi bukanlah seseorang itu digelar ulama' andaikata mereka mempunyai ilmu yang tinggi tetapi tidak mempunyai sifat-sifat terpuji seperti amanah, zuhud, rendah diri, ikhlas, bertaqwa dan sebagainya...

Abu Muhammad r.a pernah ditanya, "Wahai Abu Muhammad! Siapakah ulama?” Jawabnya: “Orang-orang yang mengutamakan akhirat daripada dunia dan mengutamakan Allah daripada diri mereka sendiri“.

Para ulama' umpama penyelamat kepada umat, terutama pada hari ini. Zaman yang penuh dengan fitnah kepada Agama. Tengok saja pada kepimpinan negara kita yang tanpa segan silu ingin membawa masuk penyanyi yang bernama Adam Lambert yang mana diberitakan seorang GAY... Apakah tiada siapa-siapa lagi idol ataupun icon untuk dipamerkan kepada rakyat Muslim di Malaysia... Sah mereka bukan ulama'.. dan mana pula ulama'??? sekadar mendiamkan diri dan berzikir di Masjid??? mereka juga bukanlah ulama'...!! keutamaan dan amanah Allah untuk membawa masyarakat kepada Allah mestilah diutamakan daripada diri sendiri sahaja... kata orang , "nak masuk syurga tak boleh sorang-sorang"

Fudhail ibn ‘Iyadh berkata, "Orang alim ialah doktor agama dan cinta dunia ialah penyakit agama. Apabila doktor telah memasukkan atau mengheret penyakit ke dalam dirinya, maka bilakah masanya dia boleh mengubati orang lain“.

Oleh itu mari kita sama renung-renungkan, adakah ilmu yang kita dapat saban hari membawa kita kepada takut akan Allah?? Marilah kita gunakan ilmu yang telah Allah pinjamkan kepada kita untuk membawa kita kepada matlamat yang diidamkan oleh sekalian makhluk yakni Syurga Allah.. jangan disebabkan ilmu, kita dilemparkan Allah ke dalam neraka jahanam, na'uzubillah..

Akhirnya, ada ulama berkata,

“Kalaulah ilmu tanpa takwa itu penentu suatu kemuliaan, nescaya semulia-mulia makhluk Allah ialah iblis”.

0 comments: