Pages

Labels

Friday, November 5, 2010

Manfaat kesesatan...

(klik untuk play)

Perjalanan yang tidak dirancang...

*******************

Selesai menziarahi sahabat-sahabat di Universiti Malaya, saya pun berhajat untuk pulang ke UIAM Gombak. Tetapi hendak ditakdirkan Allah, tak jumpe jalan ke Gombak.. Adus... tersilap satu simpang akhirnya hilang arah... tercari-cari signboard pulang, akhirnya menggerakkan keldai merahku ke highway Seremban..

ke Nilai...

Ke Nilai lagi la nampaknya, dah berapa kali berulang alik ke Nilai minggu ni. Moga-moga ada hikmah di atas kesesatan jalan kali ini..

Di Nilai, malam itu berlangsung satu talk yang disampaikan oleh Ustaz Hasrizal. Sapelah yang tak kenal Ustaz Hasrizal, popular sebagai Doktor Cinta kepada para muda mudi hari ini yang hilang arah dalam pencintaan... Apa tajuknya???

Bercinta sampai ke Syurga... satu tajuk yang sangat sinonim ke telinga kita.. pernah sekali di Gombak diadakan Forum menggunakan tajuk yang sama sewaktu pesta konvokesyen yang lepas. Tetapi pada saya huraian Ustaz kali ini lebih jelas dan lebih memurnikan keadaan.. insyaAllah...

Kelihatan ramai students yang hadir untuk mendengar ceramah daripada Ustaz, semestinya golongan Perempuan yang menguasai kerusi-kerusi yang ada... huhu....

Antara soalan yang menarik perhatian saya disebabkan saya pun sampai agak lewat... ialah permasalahan 'Cinta Islamic'... "Apa pendapat ustaz tentang cinta ustaz ustazah ataupun cinta anta anti..." soalan yang diajukan oleh moderator (lebih kurang macam tu la soalannya)

Banyak la huraian yang diberikan ustaz... bagi sesiapa yang nak dengar sendiri boleh la dapatkan rakaman videonye ye.. huhu.. (promot2) free je...

Ustaz cube menyimpulkan soalan dari dengan kata-kata dari Imamul Ghazali yang berbunyi, "Dosa yang paling berbahaya ialah membuangkan rase berdosa dalam diri"


Sebagai contoh yang diberikan, seorang peniaga yang penipu dalam berniaga... tetapi dengan hasil penipuannya, dia dapat memberi sedekah kepada fakir miskin.. maka dengan amal kebajikan yang dilakukan itu telah mengurangkan rasa berdosa dalam dirinya sebagai seorang penipu....

Begitu juga dalam bercinta... kononya bercinta yang penuh dengan penjagaan batas-batas syariat... di namakan percintaan itu dengan erti kata tunang... ataupun bakal isteri.... maka dalam tidak sedar telah menghalalkan segala macam perkara yang haram bagi dua individu yang bukan mahram...

Manusia memang licik dalam memutar belitkan hukum, lebih lagi bagi mereka yang mempunyai pendidikan agama yang agak tinggi... Sesuka hati meletakkan hukum ke atas dirinya sendiri terutamanya dalam bab cinta....

Nasihat yang bergune insyaAllah disebalik kesesatan saya malam itu....

Bagi seorang lelaki hendak dipelihara wanita, jangan dinodai mereka dengan kerakusan nafsu... wanita pula hendaklah mengekalkan indentiti muslimah walaupun sudah bergelar isteri, jangan ditumpulkan duri yang terlekat pada mawar yang berduri...

Terima Kasih kepada Ustaz Hasrizal Abdul Jamil...

p/s: Serius ni, baik tengok rakaman video ini.. kekadang kita tak sedar kesalahan kita.. huhu... daripada nasihat orang yang sepatutnya insyaAllah lebih terarah kehidupan kita semua...

5 comments:

adli said...

salam...ok2,sebelum start cuti aku dtg bilik kau..penting nk tgk ni..haha

sisIzzati said...

terjalan ke sini lalu terbaca

syukran,moga bmanfaat.

Anonymous said...

lagu kali ni memang x bleh blah..

-perantau

Syahir said...

best kan lagu ni... haha

dalam hati ada taman..

adoooi

Hiromi Ichiban said...

adoiii...