Pages

Labels

Tuesday, September 29, 2009

Bagan Pinang bukan tempat bukti transformasi Isa

Sedang saya sibuk menghadapi final exam di bumi Nilai ini, isu semasa yang berlaku di Bagan Pinang saya tidak abaikan. Ini kerana penglibatan jiwa muda dalam soal mentadbir negara ini sangat-sangat la penting. Itu yang saya fikirkan. Yang penting misi di kampus ini tidak saya abaikan begitu saja..

Semalam alhamdulillah UMNO dan juga PAS telah menamakan calon mereka. Dalam saya 'membelek-belek' laman web yang ada, tertarik saya dengan post yang saya baca dilaman UMNO Bagan Pinang. Apa yang menjadi persoalan dalam diri adakah Bagan Pinang sesuai menjadi medan untuk UMNO mencuba ahlinya yang pernah digantung kerana kesalahan Politik Wang senang kata rasuah, kerana mungkin sebahagian kita memandang Politik Wang kesalahan kecil...

" ...Kenyataan Mahathir itu dah tentulah ada kaitannya dengan ura-ura menamakan bekas Menteri Besar, Tan Sri Isa Abdul Samad, yang pernah disabitkan oleh parti dengan politik wang sebagai calon. Seperti biasa, ada pendapat yang berbelah bagi dalam hal ini.

Pemuda UMNO Bahagian Teluk Kemang awal-awal lagi tampil mempertahankan keputusan UMNO Bahagian itu menamakan Isa sebagai calon pilihan mereka. Beberapa pemimpin di peringkat pusat, termasuk Ahli Majlis Tertinggi, Datuk Noh Omar pula berpendapat, calon yang bersih sahaja tidak cukup untuk menjamin kemenangan kerana apa yang lebih penting ialah kepimpinan dan penerimaan masyarakat setempat.

Lain pula halnya dengan seorang lagi Ahli MT, Datuk Saifuddin Abdullah yang senada dengan Mahathir. Kata Saifuddin, langkah memilih calon yang bersih akan membuktikan UMNO serius membina imej baru yang lebih berintegriti.

Tapi dalam banyak-banyak, pendapat Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Ahmad Maslan mungkin paling menarik untuk diperhatikan. Kata Ahmad, seorang pemimpin yang pernah bersalah akibat politik wang masih boleh diberikan peluang jika benar-benar insaf di atas perbuatan tersebut di samping telah menunjukkan kesetiaan kepada UMNO.

Dalam konteks jangka panjang, pandangan Mahathir dan mereka yang senada dengannya memang perlu dijadikan sandaran. Tapi dalam soal kerusi Bagan Pinang, kepentingan jangka pendek harus diseiringkan.

Sebab itu calon yang diletakkan mestilah menepati kemahuan setempat dan calon itu, sekiranya terpilih harus memastikan dia menjadi manusia yang baik, suci dan bersih. Soal dia pernah melakukan kesalahan adalah perkara yang lain.

Seperti kata Ahmad Maslan, yang penting ialah dia menginsafi kesalahannya dan tidak mengulanginya lagi serta mempamerkan taat setia kepada parti.

Isa telah didapati bersalah dan telah pun dihukum oleh parti atas kesalahannya. Dia juga menjalani hukumannya dengan patuh. Jadi menutup terus peluang kepadanya bukanlah sesuatu yang wajar. Dia tidak boleh dihukum berterusan. Islam tidak menganjurkan tindakan seperti itu..... " cpoyright from UMNO Bagan Pinang

Kita mesti meneliti terlebih dahulu personaliti calon sebelum mengangkatnya sebagai pemimpin. Perkara silam mungkin memberi pengajaran kepadanya untuk berubah kepada yang lebih baik. Walaubagaimana pun kesan ataupun kisahnya tetap menjadi rekod buruk seseorang sepanjang pentadbirannya. Kita perlu pandang bukan dari kacamata ahli UMNO sahaja. Seperti seorang banduan yang sudah pun keluar penjara. Statusnya tetap sebagai banduan dan ianya tetap menjadi penyebab masyarakat menolaknya walaupun segelintir sahaja...

Begitu juga seorang pelajar yang dibuang kolej. Kolej mana yang sanggup menerimanya walaupun surat rayuan dibuat beratus-ratus kali. Ini kerana pihak pentadbiran kolej tidak berani menanggung risiko lagi. (tapi kolej swasta senang je)

Begitulah boleh saya andaikan dengan calon kita yang baru ni. UMNO perlu lebih serius dalam membuktikan yang mereka ingin bebas daripada Politik Wang. Soal taubat atau belum itu bukanlah perkara yang penting sekarang. Tetapi dimanakan wakil UMNO yang lain yang bebas daripada gejala sumbang ini...

Sekarang bukanlah masanya untuk membuktikan Isa sudah bertaubat daripada kesalahan dahulu kerana bebanan tugas yang bakal dipikulnya nanti jika bergelar wakil rakyat sangat lah besar dan mencabar. Seperti seorang ahli sukan yang cedera ketika berlatih, dan apabila sihat terus dihantar pergi bertanding tanpa sempat menamatkan latihannya. Kemungkinan besar kecederaan yang lebih parah dihadapinya. Mungkin kesalahan yang lebih besar akan dilakukannya.

Walaubagaimana, sama-sama kita doa semoga Allah menempatkan pemimpin yang terbaik yang akan menyinari jiwa-jiwa manusia dengan sinaran Islam di Bagan Pinang.

wallahu'alam...

0 comments: